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BGG랭킹
BGG전체 : 0
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인원
2-4 명
BGG추천: 3-3 명 -
게임시간
15-60 분
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연령
8+
BGG추천: 0+ -
게임 난이도
0.00 / 5
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디자이너
Craig Duncan
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아티스트
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인원
게임 소개
《운칭크》는 2명에서 4명의 플레이어를 위한 추상 전략 게임으로, "헥스"보드(육각형 셀로 만들어진 육각형 모양의 보드)에서 플레이된다. 권장되는 플레이 크기는 한 면에 5~8개의 셀이 있는 보드입니다.
플레이어는 6헥스 보드에 보드가 가득 찰 때까지 또는 모든 플레이어가 연속적으로 통과할 때까지 돌아가면서 스톤을 놓는다. 비슷한 색의 돌무리는 두 개 이상의 돌을 포함하고 있다면 "청크", 하나의 돌은 단지 "파쇄"일 뿐이다.우승자는 스톤 색상에서 청크가 가장 적은 플레이어입니다.
덩어리 수가 같을 경우 "가장 작은"그룹을 가진 동점자가 승리한다. 즉, 동점 플레이어들은 자신의 BRUSH 수를 비교하며, 가장 적은 수의 BRUSH를 가진 플레이어가 승리합니다. 부스러기 개수도 동점이면, 플레이어들은 단지 두 개의 스톤으로 구성된 자신의 그룹 수를 비교한다; 2개의 그룹 수가 가장 적은 플레이어가 승리한다; 동점이 깨질 때까지 다양한 크기(사이즈-3, 사이즈-4, ...)까지 계속하여 승리한다. (두 플레이어 게임에서, " 모두 상승" 동점은 수학적으로 불가능하다.) 선수들이 일찍 통과하지 않는 한, 결국 선수들이 점점 더 큰 그룹을 비교함에 따라 동점이 불가피하게 될 것이다. 멀티플레이어 게임에서 "올라가기" 동점은 이론적으로 가능하지만 실제로는 존재하지 않는다.)
자신의 차례에 따라 플레이어는 자신의 현재 청크 수와 같은 스톤 수를 할당받는다. (초기 보드 구성은 오셀로처럼 시작되며 각 플레이어마다 이미 한 개의 청크를 가지고 있다.) "를 참조하십시오.자세한 내용은 규칙 포럼에 구성 시작&인용문 게시) 선수는 자신이 할당한 숫자까지 0개(패스)의 스톤을 사용할 수 있다. 플레이어는 어떤 색상의 스톤(상대편의 색상도 포함)도 플레이할 수 있으며 여러 개의 스톤은 어떤 색상이나 색상 조합이 될 수 있다.
두 명의 플레이어 게임에서 첫 번째 플레이어의 이점을 상쇄하기 위해 PIE 규칙이 적용됩니다. 플레이어 1이 첫 번째 스톤을 플레이한 후 플레이어 2는 플레이어 1로 스톤을 플레이할지 아니면 플레이어 1로 색상을 전환할지를 결정합니다.
(설계 참고 사항: Wunchunk는 Luis Bolaños Mures의 Yodd와 기본적인 유사성을 가지고 있지만, 몇 가지 반전을 포함하고 있다: 오직 점수 매기기 위해 크기-2 이상의 그룹만 계산한다; 보드의 전체 그룹 수가 홀수일 필요는 없다; 그리고 가장 중요한 것은 스톤의 배분이 현재 점수에 따라 동적으로 달라질 필요가 없다.)
명예
운춘크는 2019년 최우수 조합형 2인 게임 콘테스트에서 3위를 차지했다.
-디자이너의 설명
플레이어는 6헥스 보드에 보드가 가득 찰 때까지 또는 모든 플레이어가 연속적으로 통과할 때까지 돌아가면서 스톤을 놓는다. 비슷한 색의 돌무리는 두 개 이상의 돌을 포함하고 있다면 "청크", 하나의 돌은 단지 "파쇄"일 뿐이다.우승자는 스톤 색상에서 청크가 가장 적은 플레이어입니다.
덩어리 수가 같을 경우 "가장 작은"그룹을 가진 동점자가 승리한다. 즉, 동점 플레이어들은 자신의 BRUSH 수를 비교하며, 가장 적은 수의 BRUSH를 가진 플레이어가 승리합니다. 부스러기 개수도 동점이면, 플레이어들은 단지 두 개의 스톤으로 구성된 자신의 그룹 수를 비교한다; 2개의 그룹 수가 가장 적은 플레이어가 승리한다; 동점이 깨질 때까지 다양한 크기(사이즈-3, 사이즈-4, ...)까지 계속하여 승리한다. (두 플레이어 게임에서, " 모두 상승" 동점은 수학적으로 불가능하다.) 선수들이 일찍 통과하지 않는 한, 결국 선수들이 점점 더 큰 그룹을 비교함에 따라 동점이 불가피하게 될 것이다. 멀티플레이어 게임에서 "올라가기" 동점은 이론적으로 가능하지만 실제로는 존재하지 않는다.)
자신의 차례에 따라 플레이어는 자신의 현재 청크 수와 같은 스톤 수를 할당받는다. (초기 보드 구성은 오셀로처럼 시작되며 각 플레이어마다 이미 한 개의 청크를 가지고 있다.) "를 참조하십시오.자세한 내용은 규칙 포럼에 구성 시작&인용문 게시) 선수는 자신이 할당한 숫자까지 0개(패스)의 스톤을 사용할 수 있다. 플레이어는 어떤 색상의 스톤(상대편의 색상도 포함)도 플레이할 수 있으며 여러 개의 스톤은 어떤 색상이나 색상 조합이 될 수 있다.
두 명의 플레이어 게임에서 첫 번째 플레이어의 이점을 상쇄하기 위해 PIE 규칙이 적용됩니다. 플레이어 1이 첫 번째 스톤을 플레이한 후 플레이어 2는 플레이어 1로 스톤을 플레이할지 아니면 플레이어 1로 색상을 전환할지를 결정합니다.
(설계 참고 사항: Wunchunk는 Luis Bolaños Mures의 Yodd와 기본적인 유사성을 가지고 있지만, 몇 가지 반전을 포함하고 있다: 오직 점수 매기기 위해 크기-2 이상의 그룹만 계산한다; 보드의 전체 그룹 수가 홀수일 필요는 없다; 그리고 가장 중요한 것은 스톤의 배분이 현재 점수에 따라 동적으로 달라질 필요가 없다.)
명예
운춘크는 2019년 최우수 조합형 2인 게임 콘테스트에서 3위를 차지했다.
-디자이너의 설명
Wunchunk is an abstract strategy game for 2 to 4 players that is played on a "hexhex" board (a hexagonal shaped board made of hexagonal cells). Recommended playing sizes are boards with 5 to 8 cells per side.
Players take turns placing stones on a hexhex board, until the board is full or until all players pass consecutively. Groups of like-colored stones are "chunks" if they contain two or more stones; single stones are merely "crumbs." The winner is the player with the fewest CHUNKS in his/her color of stones.
In the case of a tie in the number of chunks, the tied player with the "fewest smallest" groups wins. That is, tied players compare their number of CRUMBS; the player with the fewest crumbs wins. If the number of crumbs is also tied, then players compare their number of groups consisting of just two stones; the player with the smallest number of size-2 groups wins -- and so on up through the various sizes (size-3, size-4, ...) until the tie is broken. (In the two player game, an "all the way up" tie is mathematically impossible so long as the players did not prematurely pass; eventually the tie will necessarily be broken as players compare larger and larger groups. In the multi-player game, an "all the way up" tie is theoretically possible but non-existent in practice.)
On his/her turn, a player is allotted a number of stones equal to his/her current number of chunks. (The initial board configuration begins -- Othello-like -- with each player having one chunk already on the board. See the "Starting Configuration" posting in the rules forum for details.) A player may play any number of stones from 0 (a pass) up to his/her allotted number. A player may play any color of stone (even an opponent's color); multiple stones can be any color or color mix.
In the two player game, in order to offset the first player advantage, the PIE rule applies: After Player 1 plays his/her very first stone, Player 2 then decides whether to play a stone to the board or switch colors with Player 1. (If "switch colors" is chosen, then the player who was formerly Player 1 is now Player 2, and immediately plays a stone as his/her turn #1 move.)
(Design note: Wunchunk bears a basic similarity to Yodd by Luis Bolaños Mures, but contains several twists: only size-2 and above groups count for scoring purposes; there is no requirement that the total number of groups on the board be odd; and -- most crucially -- one's allotment of stones varies dynamically with one's current score.)
Honors
Wunchunk won 3rd place in the Best Combinatorial 2-Player Game Contest of 2019
-description from designer
Players take turns placing stones on a hexhex board, until the board is full or until all players pass consecutively. Groups of like-colored stones are "chunks" if they contain two or more stones; single stones are merely "crumbs." The winner is the player with the fewest CHUNKS in his/her color of stones.
In the case of a tie in the number of chunks, the tied player with the "fewest smallest" groups wins. That is, tied players compare their number of CRUMBS; the player with the fewest crumbs wins. If the number of crumbs is also tied, then players compare their number of groups consisting of just two stones; the player with the smallest number of size-2 groups wins -- and so on up through the various sizes (size-3, size-4, ...) until the tie is broken. (In the two player game, an "all the way up" tie is mathematically impossible so long as the players did not prematurely pass; eventually the tie will necessarily be broken as players compare larger and larger groups. In the multi-player game, an "all the way up" tie is theoretically possible but non-existent in practice.)
On his/her turn, a player is allotted a number of stones equal to his/her current number of chunks. (The initial board configuration begins -- Othello-like -- with each player having one chunk already on the board. See the "Starting Configuration" posting in the rules forum for details.) A player may play any number of stones from 0 (a pass) up to his/her allotted number. A player may play any color of stone (even an opponent's color); multiple stones can be any color or color mix.
In the two player game, in order to offset the first player advantage, the PIE rule applies: After Player 1 plays his/her very first stone, Player 2 then decides whether to play a stone to the board or switch colors with Player 1. (If "switch colors" is chosen, then the player who was formerly Player 1 is now Player 2, and immediately plays a stone as his/her turn #1 move.)
(Design note: Wunchunk bears a basic similarity to Yodd by Luis Bolaños Mures, but contains several twists: only size-2 and above groups count for scoring purposes; there is no requirement that the total number of groups on the board be odd; and -- most crucially -- one's allotment of stones varies dynamically with one's current score.)
Honors
Wunchunk won 3rd place in the Best Combinatorial 2-Player Game Contest of 2019
-description from designer
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