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BGG랭킹
BGG전체 : 0
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인원
2-2 명
BGG추천: - 명 -
게임시간
15-60 분
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연령
10+
BGG추천: 0+ -
게임 난이도
0.00 / 5
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디자이너
Craig Duncan
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아티스트
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인원
게임 소개
아이리스(Iris)는 2인칭 추상 전략 게임으로, 육각형 셀로 만들어진 육각형 모양의 보드(육각형 모양의 보드)에서 플레이된다. 아이리스 보드에는 무지개색 주변 셀과 회색 내부 셀이 있습니다. 한 면당 5~8셀 크기의 보드가 권장된다. (초급자는 5사이즈를 추천합니다.) 플레이어 1은 검은 돌을 가지고 플레이하고 플레이어 2는 흰 돌을 가지고 플레이합니다.
첫 번째 턴에서 플레이어 1은 회색 셀에 단일 검은색 스톤을 재생합니다. 첫 번째 턴에서 플레이어 2를 시작으로 각 플레이어가 턴당 2개의 스톤을 플레이하며 다음과 같은 제한을 받는다.
1) 색의 주변 셀에서 첫 번째 스톤을 재생하는 경우, 두 번째 스톤은 육각 보드의 반대편에 있는 해당 색상의 셀에서 재생해야 한다. (코너 셀의 경우, 해당 색상의 셀은 반대쪽 코너 셀이다.)
2) 첫 번째 스톤을 회색 내부 셀에서 플레이하면 두 번째 스톤을 비어 있는 비인접 회색 셀에서 플레이해야 합니다. (나머지 비어 있는 회색 셀이 모두 첫 번째 스톤에 인접하면 두 번째 스톤은 몰수됩니다.)
보드가 가득 차거나 두 선수가 연속으로 통과하면 게임이 종료되고 플레이어들은 자신의 그룹 스톤을 채점을 한다. 그룹’의 점수는 해당 그룹이 차지하는 색상의 셀의 수와 같습니다. 가장 높은 점수를 받은 그룹이 승리합니다. 점수가 동점이면, 선수들은 가장 높은 점수를 받은 그룹을 무시하고, 나머지 그룹 중 가장 높은 점수를 비교한다. 그래도 동점일 경우, 동점자가 될 때까지 점수가 높은 그룹 등을 비교한다. (반수의 컬러 셀이 있음에도 불구하고 보드 기하학과 관련된 미묘한 이유로 추첨이 불가능한 것으로 판명되었다.)
(게임 이름에 대한 메모: "Iris"는 무지개의 그리스 여신이었다.
명예
아이리스는 2019년 베스트 콤비네셔널 2인용 게임 콘테스트에서 최종 후보에 올랐다.
-디자이너의 설명
첫 번째 턴에서 플레이어 1은 회색 셀에 단일 검은색 스톤을 재생합니다. 첫 번째 턴에서 플레이어 2를 시작으로 각 플레이어가 턴당 2개의 스톤을 플레이하며 다음과 같은 제한을 받는다.
1) 색의 주변 셀에서 첫 번째 스톤을 재생하는 경우, 두 번째 스톤은 육각 보드의 반대편에 있는 해당 색상의 셀에서 재생해야 한다. (코너 셀의 경우, 해당 색상의 셀은 반대쪽 코너 셀이다.)
2) 첫 번째 스톤을 회색 내부 셀에서 플레이하면 두 번째 스톤을 비어 있는 비인접 회색 셀에서 플레이해야 합니다. (나머지 비어 있는 회색 셀이 모두 첫 번째 스톤에 인접하면 두 번째 스톤은 몰수됩니다.)
보드가 가득 차거나 두 선수가 연속으로 통과하면 게임이 종료되고 플레이어들은 자신의 그룹 스톤을 채점을 한다. 그룹’의 점수는 해당 그룹이 차지하는 색상의 셀의 수와 같습니다. 가장 높은 점수를 받은 그룹이 승리합니다. 점수가 동점이면, 선수들은 가장 높은 점수를 받은 그룹을 무시하고, 나머지 그룹 중 가장 높은 점수를 비교한다. 그래도 동점일 경우, 동점자가 될 때까지 점수가 높은 그룹 등을 비교한다. (반수의 컬러 셀이 있음에도 불구하고 보드 기하학과 관련된 미묘한 이유로 추첨이 불가능한 것으로 판명되었다.)
(게임 이름에 대한 메모: "Iris"는 무지개의 그리스 여신이었다.
명예
아이리스는 2019년 베스트 콤비네셔널 2인용 게임 콘테스트에서 최종 후보에 올랐다.
-디자이너의 설명
Iris is a two player abstract strategy game that is played on a "hexhex" board (a hexagonal shaped board made with hexagonal cells). An Iris board has rainbow colored perimeter cells and gray interior cells. Boards of sizes 5-8 cells per side are recommended. (Size 5 is recommended for beginners.) Player 1 plays with black stones and Player 2 plays with white stones.
On the very first turn, Player 1 plays a SINGLE black stone to any gray cell. Thereafter, starting with Player 2 on his/her first turn, each player plays TWO stones per turn, subject to the following restrictions:
1) If the first stone of a turn is played on a colored perimeter cell, then the second stone MUST be played on the corresponding same-colored cell on the opposite side of the hexhex board. (In the case of a corner cell, the corresponding same-colored cell is the opposite corner cell.)
2) If the first stone of a turn is played on a gray interior cell, then the second stone MUST be played on any empty non-adjacent gray cell. (If all remaining empty gray cells are adjacent to the first stone, then the second stone is forfeited.)
When the board is full or when both players consecutively pass, the game ends and players score their groups of stones. A group’s score is equal to the number of colored cells that it occupies. The player with the highest scoring group wins. If scores are tied, then players ignore their highest scoring group, and compare the highest scoring of their remaining groups. If still tied, then players compare their next highest scoring groups, etc., until the tie is broken. (Despite there being an even number of colored cells, for subtle reasons having to do with board geometry, it turns out that draws are impossible.)
(A note on the game's name: "Iris" was the Greek goddess of the rainbow.)
Honors
Iris was a finalist in the Best Combinatorial 2-Player Game Contest of 2019
-description from designer
On the very first turn, Player 1 plays a SINGLE black stone to any gray cell. Thereafter, starting with Player 2 on his/her first turn, each player plays TWO stones per turn, subject to the following restrictions:
1) If the first stone of a turn is played on a colored perimeter cell, then the second stone MUST be played on the corresponding same-colored cell on the opposite side of the hexhex board. (In the case of a corner cell, the corresponding same-colored cell is the opposite corner cell.)
2) If the first stone of a turn is played on a gray interior cell, then the second stone MUST be played on any empty non-adjacent gray cell. (If all remaining empty gray cells are adjacent to the first stone, then the second stone is forfeited.)
When the board is full or when both players consecutively pass, the game ends and players score their groups of stones. A group’s score is equal to the number of colored cells that it occupies. The player with the highest scoring group wins. If scores are tied, then players ignore their highest scoring group, and compare the highest scoring of their remaining groups. If still tied, then players compare their next highest scoring groups, etc., until the tie is broken. (Despite there being an even number of colored cells, for subtle reasons having to do with board geometry, it turns out that draws are impossible.)
(A note on the game's name: "Iris" was the Greek goddess of the rainbow.)
Honors
Iris was a finalist in the Best Combinatorial 2-Player Game Contest of 2019
-description from designer
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