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BGG랭킹
BGG전체 : 0
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인원
2-2 명
BGG추천: - 명 -
게임시간
30-90 분
-
연령
5+
BGG추천: 0+ -
게임 난이도
0.00 / 5
-
디자이너
Luis Bolaños Mures
-
아티스트
-
인원
게임 소개
바고는 블랙과 화이트의 바둑과 같은 영역 게임이다. 그것은 처음에 비어있던 육각형 육각형 격자의 공간(셀)에서 재생된다. 각 플레이어는 각자의 색깔의 육각형 조각에 충분히 접근할 수 있어야 한다.
각 조각은 벽으로 덮인 6개의 모서리 조각 중 하나를 가지고 있다. 보드의 바깥쪽 가장자리도 벽으로 덮여 있다.
정의들
공유 모서리 세그먼트에 벽이 없는 경우 인접한 두 셀과 셀의 조각이 연결됩니다.
그룹은 다른 비슷한 색깔의 조각들과 함께 연결된 조각들 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 조각들이다.
그룹의 자유는 그룹의 하나 이상의 피스에 연결된 빈 셀이다.
마찬가지로, 영역은 연결된 빈 셀 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 다른 모든 빈 셀과 함께 빈 셀이다. 만약 그 영역의 세포와 연결된 모든 조각이 당신의 색깔이라면 당신은 영토를 소유하는 것입니다.
놀다
검은색이 먼저 재생되고 나서 번갈아 돌아간다. 이동할 때 보드의 가장자리 세그먼트에 둘 이상의 벽이 포함되지 않도록 빈 셀을 지나가거나 색 조각을 배치해야 합니다.
배치 후, 자유롭게 무리지어 적들의 모든 조각을 제거하세요. 모든 제거 후 다음 조건이 충족되어야 합니다.
새로 배치된 피스는 하나 이상의 자유가 있는 그룹의 일부여야 합니다.
새로 배치한 피스의 벽 반대편 셀에 적 피스가 없어야 합니다.
벽을 무시하는 현재 보드 위치는 모든 이전 회전 끝에 있는 보드 위치와 달라야 합니다.
그렇지 않으면, 당신의 배치는 불법입니다.
두 선수가 연속으로 패스하면 경기가 끝난다. 최종 포지션에서 점수가 높은 선수가 이깁니다. 플레이어의 점수는 보드에 있는 색상의 조각의 수와 해당 영역에 있는 셀의 수를 더한 것이며, 화이트의 경우 코미를 더한 것이다. 버튼은 넥타이를 피하기 위해 사용됩니다.
코미와 단추
코미(Komi)는 화이트가 2위를 한 것에 대한 보상으로 경기 종료 후 득점에 더해지는 총득점수이다. 게임이 시작되기 전에, 첫 번째 선수는 코미의 가치를 선택하고, 두 번째 선수는 편을 선택한다. 그 대신에, 경험이 많은 선수들은 모든 게임의 표준 값에 동의할 수 있다.
버튼은 게임이 시작될 때 보드 옆에 놓이는 특별한 토큰입니다. 차례는 아직 두 명 모두 버튼을 누르지 않았을 경우 패스하지 못할 수 있지만, 보드 플레이를 하는 대신 버튼을 가져갈 수 있다. 게임이 끝나면 버튼을 누른 선수의 점수에 0.5점이 가산된다. 반복 여부를 확인할 때 버튼이 이미 한 곳에서 찍혔지만 다른 한 곳에서 찍히지 않았다면 두 개의 동일한 보드 위치는 여전히 다른 것으로 간주됩니다.
메모들
바고는 동반 게임인 킬처럼 육각형 그리드의 자연적 연결성을 줄임으로써 바둑의 크로스컷과 고를 보존하는 것을 목표로 한다.
-디자이너의 설명
각 조각은 벽으로 덮인 6개의 모서리 조각 중 하나를 가지고 있다. 보드의 바깥쪽 가장자리도 벽으로 덮여 있다.
정의들
공유 모서리 세그먼트에 벽이 없는 경우 인접한 두 셀과 셀의 조각이 연결됩니다.
그룹은 다른 비슷한 색깔의 조각들과 함께 연결된 조각들 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 조각들이다.
그룹의 자유는 그룹의 하나 이상의 피스에 연결된 빈 셀이다.
마찬가지로, 영역은 연결된 빈 셀 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 다른 모든 빈 셀과 함께 빈 셀이다. 만약 그 영역의 세포와 연결된 모든 조각이 당신의 색깔이라면 당신은 영토를 소유하는 것입니다.
놀다
검은색이 먼저 재생되고 나서 번갈아 돌아간다. 이동할 때 보드의 가장자리 세그먼트에 둘 이상의 벽이 포함되지 않도록 빈 셀을 지나가거나 색 조각을 배치해야 합니다.
배치 후, 자유롭게 무리지어 적들의 모든 조각을 제거하세요. 모든 제거 후 다음 조건이 충족되어야 합니다.
새로 배치된 피스는 하나 이상의 자유가 있는 그룹의 일부여야 합니다.
새로 배치한 피스의 벽 반대편 셀에 적 피스가 없어야 합니다.
벽을 무시하는 현재 보드 위치는 모든 이전 회전 끝에 있는 보드 위치와 달라야 합니다.
그렇지 않으면, 당신의 배치는 불법입니다.
두 선수가 연속으로 패스하면 경기가 끝난다. 최종 포지션에서 점수가 높은 선수가 이깁니다. 플레이어의 점수는 보드에 있는 색상의 조각의 수와 해당 영역에 있는 셀의 수를 더한 것이며, 화이트의 경우 코미를 더한 것이다. 버튼은 넥타이를 피하기 위해 사용됩니다.
코미와 단추
코미(Komi)는 화이트가 2위를 한 것에 대한 보상으로 경기 종료 후 득점에 더해지는 총득점수이다. 게임이 시작되기 전에, 첫 번째 선수는 코미의 가치를 선택하고, 두 번째 선수는 편을 선택한다. 그 대신에, 경험이 많은 선수들은 모든 게임의 표준 값에 동의할 수 있다.
버튼은 게임이 시작될 때 보드 옆에 놓이는 특별한 토큰입니다. 차례는 아직 두 명 모두 버튼을 누르지 않았을 경우 패스하지 못할 수 있지만, 보드 플레이를 하는 대신 버튼을 가져갈 수 있다. 게임이 끝나면 버튼을 누른 선수의 점수에 0.5점이 가산된다. 반복 여부를 확인할 때 버튼이 이미 한 곳에서 찍혔지만 다른 한 곳에서 찍히지 않았다면 두 개의 동일한 보드 위치는 여전히 다른 것으로 간주됩니다.
메모들
바고는 동반 게임인 킬처럼 육각형 그리드의 자연적 연결성을 줄임으로써 바둑의 크로스컷과 고를 보존하는 것을 목표로 한다.
-디자이너의 설명
Bargo is a Go-like territory game for two players: Black and White. It is played on the spaces (cells) of an initially empty hexagonal grid of hexagons. Each player must have access to a sufficient number of hexagonal pieces of their own color.
Each piece has one of its six edge segments covered with a wall. The outer edges of the board are also covered with walls.
Definitions
Two adjacent cells, and any pieces on them, are linked if their shared edge segment does not contain a wall.
A group is a piece along with all other like-colored pieces one could reach from it through a series of steps between linked pieces of its color.
A liberty of a group is an empty cell linked to at least one piece in that group.
Similarly, a territory is an empty cell along with all other empty cells one could reach from it through a series of steps between linked empty cells. You own a territory if all pieces linked to cells in that territory are of your color.
Play
Black plays first, then turns alternate. On your turn, you must pass or place a piece of your color on an empty cell without causing any edge segment on the board to contain more than one wall, not even momentarily during the move.
After a placement, remove all enemy pieces in groups without liberties. After all removals, the following conditions must be met:
Your newly placed piece must be part of a group with at least one liberty.
The cell on the other side of the wall of your newly placed piece must not contain an enemy piece.
The current board position, ignoring walls, must be different from the board positions at the end of all your previous turns.
Otherwise, your placement is illegal.
The game ends when both players pass in succession. The player with the higher score in the final position wins. A player's score is the number of pieces of their color on the board, plus the number of cells in their territories, plus a komi in the case of White. The button is used to avoid ties.
Komi and button
The komi is the whole number of points which is added to White's score at the end of the game as a compensation for playing second. Before the game starts, the first player chooses the value of komi, and then the second player chooses sides. Alternatively, experienced players may agree on a standard value for all games.
The button is a special token which is placed next to the board at the start of the game. On your turn, if neither player has taken the button yet, you may not pass, but you may take the button instead of making a board play. At the end of the game, a half point is added to the score of the player who has taken the button. When checking for repetitions, two identical board positions are still considered different if the button had already been taken in one of them but not in the other.
Notes
Like its companion game Keil, Bargo aims to preserve crosscuts and ko from Go by reducing the natural connectivity of the hexagonal grid.
-description from designer
Each piece has one of its six edge segments covered with a wall. The outer edges of the board are also covered with walls.
Definitions
Two adjacent cells, and any pieces on them, are linked if their shared edge segment does not contain a wall.
A group is a piece along with all other like-colored pieces one could reach from it through a series of steps between linked pieces of its color.
A liberty of a group is an empty cell linked to at least one piece in that group.
Similarly, a territory is an empty cell along with all other empty cells one could reach from it through a series of steps between linked empty cells. You own a territory if all pieces linked to cells in that territory are of your color.
Play
Black plays first, then turns alternate. On your turn, you must pass or place a piece of your color on an empty cell without causing any edge segment on the board to contain more than one wall, not even momentarily during the move.
After a placement, remove all enemy pieces in groups without liberties. After all removals, the following conditions must be met:
Your newly placed piece must be part of a group with at least one liberty.
The cell on the other side of the wall of your newly placed piece must not contain an enemy piece.
The current board position, ignoring walls, must be different from the board positions at the end of all your previous turns.
Otherwise, your placement is illegal.
The game ends when both players pass in succession. The player with the higher score in the final position wins. A player's score is the number of pieces of their color on the board, plus the number of cells in their territories, plus a komi in the case of White. The button is used to avoid ties.
Komi and button
The komi is the whole number of points which is added to White's score at the end of the game as a compensation for playing second. Before the game starts, the first player chooses the value of komi, and then the second player chooses sides. Alternatively, experienced players may agree on a standard value for all games.
The button is a special token which is placed next to the board at the start of the game. On your turn, if neither player has taken the button yet, you may not pass, but you may take the button instead of making a board play. At the end of the game, a half point is added to the score of the player who has taken the button. When checking for repetitions, two identical board positions are still considered different if the button had already been taken in one of them but not in the other.
Notes
Like its companion game Keil, Bargo aims to preserve crosscuts and ko from Go by reducing the natural connectivity of the hexagonal grid.
-description from designer
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