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  • 인원

    2-2 명

    BGG추천: - 명
  • 게임시간

    20-60 분

  • 연령

    5+

    BGG추천: 0+
  • 게임 난이도

    2.00 / 5

게임 소개

카오미는 두 명의 플레이어를 위한 영역 게임입니다: 블랙과 화이트. 처음에 비어있던 사각 보드의 공간(사각형)에서 플레이된다. 권장 보드 크기는 5x5에서 9x9 사이입니다. 각 플레이어는 각자의 색깔의 스톤 수에 충분히 접근할 수 있어야 한다.



정의들

이러한 규칙에서 "인접"은 항상 "정통적으로 인접한"을 의미합니다.

그룹(group)은 다른 비슷한 색의 돌과 함께 인접한 돌 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 돌을 말한다. 그룹의 크기는 그 안에 있는 돌의 개수입니다.



놀다

검은색이 먼저 재생되고 나서 번갈아 돌아간다. 당신의 차례에, 빈 정사각형 위에 당신의 색깔의 돌을 놓고 그것에 인접한 모든 돌을 한 칸 떨어진 곳으로 옮기세요.

만약 돌을 점유하고 있는 정사각형으로 옮기면, 원래 그 정사각형 위에 있던 돌은 그 위에 떨어진 돌과 같은 방향으로 한 칸씩 이동하는 식이다.

만약 돌이 판자 바깥에 떨어지면, 반대 방향의 가장 먼 사각형인 판자 가장자리로 옮겨진다. 만약 이 정사각형이 이미 점유되어 있다면, 그 정사각형의 돌은 당신이 새로 배치한 돌을 향해 한 칸씩 움직인다.

두 개의 돌을 이전에 비어 있던 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모난 네모를 만약 이 정사각형 안에 같은 방향으로 옮겨진 다른 돌이 있다면, 그 돌도 원래의 정사각형으로 되돌려 놓는 식이다.

새로 배치된 스톤은 이동할 수 없습니다. 그 위에 떨어지는 모든 돌은 그 돌과 같거나 반대 방향으로 움직인 다른 돌들과 함께 원래의 사각형으로 되돌아간다.

판이 꽉 차면 게임이 끝납니다. 그런 다음, 플레이어들은 더 이상 제거할 쌍이 없을 때까지 보드에서 같은 크기의 반대색 그룹의 쌍을 공동으로 제거한다. 남은 그룹 수가 가장 많은 플레이어가 승리합니다. 보드가 비어 있으면 보드에 마지막 돌을 추가한 사람이 지는 것입니다.



파이 규칙

그 파이 규칙은 경기를 공정하게 하기 위해 사용됩니다. 이는 화이트가 첫 번째 턴에서만 정규적인 움직임을 보이는 대신 상대방과 편을 바꿀 수 있는 선택권을 갖게 된다는 것을 의미한다.



변형

제곱: 선수의 점수는 그룹 크기의 제곱합이다. 최종 포지션에서 점수가 높은 선수가 이깁니다. 파이의 규칙 대신 코미를 사용합니다. 코미는 2위를 한 것에 대한 보상으로 경기 종료 후 화이트의 득점에 더해지는 짝수이다. 게임이 시작되기 전에, 첫 번째 선수는 코미의 가치를 선택하고, 두 번째 선수는 편을 선택한다. 그 대신에, 경험이 많은 선수들은 모든 게임의 표준 값에 동의할 수 있다.

—디자이너의 설명
Kaomi is a territory game for two players: Black and White. It is played on the spaces (squares) of an initially empty square board. The recommended board sizes are between 5x5 and 9x9. Each player must have access to a sufficient number of stones of their own color.



Definitions

In these rules, "adjacent" always means "orthogonally adjacent".

A group is a stone along with all other like-colored stones one could reach from it through a series of steps between adjacent stones of its color. The size of a group is the number of stones in it.



Play

Black plays first, then turns alternate. On your turn, place a stone of your color on an empty square and move all stones adjacent to it one square directly away from it.

If a stone is moved to an occupied square, the stone that was originally on that square is moved one square in the same direction as the stone that landed on it, and so on.

If a stone lands outside the board, said stone is moved to the farthest square in the opposite direction, next to the edge of the board. If this square is already occupied, the stone on that square is moved one square directly toward your newly placed stone, and so on.

If two stones are moved to the same previously empty square, the one of those two stones that moved toward or past your newly placed stone is returned to its original square. If this square contains another stone that was moved on the same turn, said stone is also returned to its original square, and so on.

Your newly placed stone cannot be moved. Any stone landing on it is returned to its original square, along with all other stones that were moved in the same or the opposite direction as that stone.

The game ends when the board is full. Then, the players jointly remove pairs of opposite-colored groups of the same size from the board until there are no more such pairs to remove. The player with the biggest group left over wins. If the board is empty, whoever added the last stone to the board loses.



Pie rule

The pie rule is used in order to make the game fair. This means White will have the option, on their first turn only, to swap sides with their opponent instead of making a regular move.



Variants

Squared: A player's score is the sum of the squares of the sizes of their groups. The player with the higher score in the final position wins. Komi is used instead of the pie rule. Komi is the even number of points which is added to White's score at the end of the game as a compensation for playing second. Before the game starts, the first player chooses the value of komi, and then the second player chooses sides. Alternatively, experienced players may agree on a standard value for all games.

—description from the designer

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