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BGG랭킹
BGG전체 : 0
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인원
2-2 명
BGG추천: - 명 -
게임시간
30-90 분
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연령
5+
BGG추천: 0+ -
게임 난이도
0.00 / 5
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디자이너
Luis Bolaños Mures
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아티스트
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인원
게임 소개
바쿠는 블랙과 화이트의 바둑과 같은 영역 게임이다. 처음에 비어있던 사각 보드의 교차점(점)에서 플레이된다. 각 플레이어는 각자의 색깔의 스톤 수에 충분히 접근할 수 있어야 한다.
정의들
이러한 규칙에서 "인접"은 항상 "정통적으로 인접한"을 의미합니다.
그룹(group)은 다른 비슷한 색의 돌과 함께 인접한 돌 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 돌을 말한다.
마찬가지로, 영역은 인접한 빈 셀 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 다른 모든 빈 점과 함께 빈 점이다. 해당 영역의 포인트와 인접한 모든 스톤이 사용자의 색상인 경우 해당 영역을 소유합니다.
그룹의 자유는 그룹의 적어도 하나의 돌에 인접한 빈 점이에요.
그룹을 뒤집는 것은 그룹의 모든 돌을 반대 색의 돌로 바꾸는 것입니다.
그룹을 억압하는 것은 보드에서 그룹의 모든 돌을 제거하는 것입니다.
점수는 칠판에 있는 자신의 색깔의 스톤 수와 영토 내의 포인트 수, 그리고 화이트 게임을 할 경우 코미(아래 참조)를 더한 것입니다.
놀다
검은색이 먼저 재생되고 나서 번갈아 돌아간다. 당신의 차례에, 빈 곳에 당신의 색깔의 돌을 놓거나 놓으세요. 이 돌이 자유가 있는 집단에 속해 있다면 자유가 없는 모든 적 집단을 억압하십시오. 그렇지 않으면, 당신의 그룹을 자유 없이 억압하고 억압 전에 자유가 없었던 모든 적 집단을 뒤집으세요. 후자의 경우, 움직임이 합법적이려면 적어도 한 그룹은 뒤집혀야 한다.
두 플레이어가 연속으로 패스를 하거나 플레이어가 보드에 있는 마지막 적 그룹을 뒤집거나 제압하면 게임이 종료된다. 최종 포지션에서 점수가 높은 선수가 이깁니다. 버튼은 넥타이를 피하기 위해 사용됩니다.
보드플레이가 끝난 후 같은 보드 포지션이 같은 플레이어를 이동시키고 세 번째로 나타나면 경기는 무승부로 끝난다. 패스는 보드 플레이가 아닙니다.
코미와 단추
코미는 화이트가 2위를 한 것에 대한 보상으로 경기 종료 후 득점에 합산되는 총득점수다. 게임이 시작되기 전에, 첫 번째 선수는 코미의 가치를 선택하고, 두 번째 선수는 편을 선택한다. 그 대신에, 경험이 많은 선수들은 모든 게임의 표준 값에 동의할 수 있다.
버튼은 게임이 시작될 때 보드 옆에 놓이는 특별한 토큰입니다. 차례는 아직 두 명 모두 버튼을 누르지 않았을 경우 패스하지 못할 수 있지만, 보드 플레이를 하는 대신 버튼을 가져갈 수 있다. 게임이 끝나면 버튼을 누른 선수의 점수에 0.5점이 가산된다. 반복 여부를 확인할 때 버튼이 이미 한 곳에서 찍혔지만 다른 한 곳에서 찍히지 않았다면 두 개의 동일한 보드 위치는 여전히 다른 것으로 간주됩니다.
변형
콘바쿠: 보드의 위쪽과 아래쪽 가장자리는 검은색이고 왼쪽과 오른쪽 가장자리는 흰색입니다. 다른 방법이 없으면 통과해야 합니다. 그렇지 않으면 통과가 허용되지 않습니다. 만약 한 바퀴의 끝에서 한 그룹이 자신의 색깔의 반대쪽 보드 가장자리를 만지면, 그 그룹의 주인이 승리한다.
정의들
이러한 규칙에서 "인접"은 항상 "정통적으로 인접한"을 의미합니다.
그룹(group)은 다른 비슷한 색의 돌과 함께 인접한 돌 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 돌을 말한다.
마찬가지로, 영역은 인접한 빈 셀 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 다른 모든 빈 점과 함께 빈 점이다. 해당 영역의 포인트와 인접한 모든 스톤이 사용자의 색상인 경우 해당 영역을 소유합니다.
그룹의 자유는 그룹의 적어도 하나의 돌에 인접한 빈 점이에요.
그룹을 뒤집는 것은 그룹의 모든 돌을 반대 색의 돌로 바꾸는 것입니다.
그룹을 억압하는 것은 보드에서 그룹의 모든 돌을 제거하는 것입니다.
점수는 칠판에 있는 자신의 색깔의 스톤 수와 영토 내의 포인트 수, 그리고 화이트 게임을 할 경우 코미(아래 참조)를 더한 것입니다.
놀다
검은색이 먼저 재생되고 나서 번갈아 돌아간다. 당신의 차례에, 빈 곳에 당신의 색깔의 돌을 놓거나 놓으세요. 이 돌이 자유가 있는 집단에 속해 있다면 자유가 없는 모든 적 집단을 억압하십시오. 그렇지 않으면, 당신의 그룹을 자유 없이 억압하고 억압 전에 자유가 없었던 모든 적 집단을 뒤집으세요. 후자의 경우, 움직임이 합법적이려면 적어도 한 그룹은 뒤집혀야 한다.
두 플레이어가 연속으로 패스를 하거나 플레이어가 보드에 있는 마지막 적 그룹을 뒤집거나 제압하면 게임이 종료된다. 최종 포지션에서 점수가 높은 선수가 이깁니다. 버튼은 넥타이를 피하기 위해 사용됩니다.
보드플레이가 끝난 후 같은 보드 포지션이 같은 플레이어를 이동시키고 세 번째로 나타나면 경기는 무승부로 끝난다. 패스는 보드 플레이가 아닙니다.
코미와 단추
코미는 화이트가 2위를 한 것에 대한 보상으로 경기 종료 후 득점에 합산되는 총득점수다. 게임이 시작되기 전에, 첫 번째 선수는 코미의 가치를 선택하고, 두 번째 선수는 편을 선택한다. 그 대신에, 경험이 많은 선수들은 모든 게임의 표준 값에 동의할 수 있다.
버튼은 게임이 시작될 때 보드 옆에 놓이는 특별한 토큰입니다. 차례는 아직 두 명 모두 버튼을 누르지 않았을 경우 패스하지 못할 수 있지만, 보드 플레이를 하는 대신 버튼을 가져갈 수 있다. 게임이 끝나면 버튼을 누른 선수의 점수에 0.5점이 가산된다. 반복 여부를 확인할 때 버튼이 이미 한 곳에서 찍혔지만 다른 한 곳에서 찍히지 않았다면 두 개의 동일한 보드 위치는 여전히 다른 것으로 간주됩니다.
변형
콘바쿠: 보드의 위쪽과 아래쪽 가장자리는 검은색이고 왼쪽과 오른쪽 가장자리는 흰색입니다. 다른 방법이 없으면 통과해야 합니다. 그렇지 않으면 통과가 허용되지 않습니다. 만약 한 바퀴의 끝에서 한 그룹이 자신의 색깔의 반대쪽 보드 가장자리를 만지면, 그 그룹의 주인이 승리한다.
Vacu is a Go-like territory game for two players: Black and White. It is played on the intersections (points) of an initially empty square board. Each player must have access to a sufficient number of stones of their own color.
Definitions
In these rules, "adjacent" always means "orthogonally adjacent".
A group is a stone along with all other like-colored stones one could reach from it through a series of steps between adjacent stones of its color.
Similarly, a territory is an empty point along with all other empty points one could reach from it through a series of steps between adjacent empty cells. You own a territory if all stones adjacent to points in that territory are of your color.
A liberty of a group is an empty point adjacent to at least one stone in that group.
To flip a group is to replace all its stones with stones of the opposite color.
To suppress a group is to remove all its stones from the board.
Your score is the number of stones of your color on the board, plus the number of points in your territories, plus komi (see below) if you play White.
Play
Black plays first, then turns alternate. On your turn, pass or place a stone of your color on an empty point. If this stone is part of a group with liberties, suppress all enemy groups without liberties. Otherwise, suppress your group without liberties and flip all enemy groups that had no liberties before the suppression. In the latter case, at least one group must be flipped for the move to be legal.
The game ends when either both players pass in succession or a player flips or suppresses the last enemy group on the board. The player with the higher score in the final position wins. The button is used to avoid ties.
If, after a board play, the same board position appears for the third time with the same player to move, the game ends in a draw. A pass is not a board play.
Komi and button
Komi is the whole number of points which is added to White's score at the end of the game as a compensation for playing second. Before the game starts, the first player chooses the value of komi, and then the second player chooses sides. Alternatively, experienced players may agree on a standard value for all games.
The button is a special token which is placed next to the board at the start of the game. On your turn, if neither player has taken the button yet, you may not pass, but you may take the button instead of making a board play. At the end of the game, a half point is added to the score of the player who has taken the button. When checking for repetitions, two identical board positions are still considered different if the button had already been taken in one of them but not in the other.
Variants
Convacu: The top and bottom edges of the board are colored black; the left and right edges are colored white. If you have no other moves available, you must pass. Passing is otherwise not allowed. If, at the end of a turn, there is a group touching the two opposite board edges of its color, the owner of that group wins.
Definitions
In these rules, "adjacent" always means "orthogonally adjacent".
A group is a stone along with all other like-colored stones one could reach from it through a series of steps between adjacent stones of its color.
Similarly, a territory is an empty point along with all other empty points one could reach from it through a series of steps between adjacent empty cells. You own a territory if all stones adjacent to points in that territory are of your color.
A liberty of a group is an empty point adjacent to at least one stone in that group.
To flip a group is to replace all its stones with stones of the opposite color.
To suppress a group is to remove all its stones from the board.
Your score is the number of stones of your color on the board, plus the number of points in your territories, plus komi (see below) if you play White.
Play
Black plays first, then turns alternate. On your turn, pass or place a stone of your color on an empty point. If this stone is part of a group with liberties, suppress all enemy groups without liberties. Otherwise, suppress your group without liberties and flip all enemy groups that had no liberties before the suppression. In the latter case, at least one group must be flipped for the move to be legal.
The game ends when either both players pass in succession or a player flips or suppresses the last enemy group on the board. The player with the higher score in the final position wins. The button is used to avoid ties.
If, after a board play, the same board position appears for the third time with the same player to move, the game ends in a draw. A pass is not a board play.
Komi and button
Komi is the whole number of points which is added to White's score at the end of the game as a compensation for playing second. Before the game starts, the first player chooses the value of komi, and then the second player chooses sides. Alternatively, experienced players may agree on a standard value for all games.
The button is a special token which is placed next to the board at the start of the game. On your turn, if neither player has taken the button yet, you may not pass, but you may take the button instead of making a board play. At the end of the game, a half point is added to the score of the player who has taken the button. When checking for repetitions, two identical board positions are still considered different if the button had already been taken in one of them but not in the other.
Variants
Convacu: The top and bottom edges of the board are colored black; the left and right edges are colored white. If you have no other moves available, you must pass. Passing is otherwise not allowed. If, at the end of a turn, there is a group touching the two opposite board edges of its color, the owner of that group wins.
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