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BGG랭킹
BGG전체 : 0
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인원
2-2 명
BGG추천: - 명 -
게임시간
30-60 분
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연령
7+
BGG추천: 0+ -
게임 난이도
0.00 / 5
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디자이너
Saïd Galdseid
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아티스트
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인원
게임 소개
서론:
Vastuz (독일어 원어: 와슈투즈(Wahstuz)는 두 명의 플레이어를 위한 보드 게임이다: 화이트랑 블랙. 삼각형이 있는 초기 빈 육각형 판의 교차점(점)에서 진행된다. 권장 사이즈는 한 면당 7점입니다. 각 플레이어는 자신만의 색깔을 가진 스톤을 충분히 공급받을 수 있습니다.
정의:
- 군은 같은 색의 연결된 돌들의 집합이다. 하나의 돌도 하나의 집단이다.
- 그룹의 크기는 그 그룹이 포함하고 있는 돌의 개수입니다.
턴:
블랙이 먼저 플레이한 후 번갈아 턴을 합니다. 순서대로 다음 작업을 수행합니다.
1. 빈 곳에 돌을 놓아라. 그룹을 병합하지 않는 한 새 그룹을 시작하거나 기존 그룹 중 하나를 추가하여 성장시킬 수 있습니다. 돌을 놓을 수 없는 경우에는 차례를 넘기며, 그렇지 않은 경우에는 통과가 허용되지 않습니다.
2. 그룹의 모양이 동일할 경우(회전하거나 반사할 수 있음) 인접한 각 적 그룹에서 자신의 그룹으로 돌을 훔친다. 이 도난당한 돌은 그룹이 자라도록 만들기 위해 그룹에 인접하게 배치됩니다.
군을 키운 후에는 같은 모양 등으로 인접한 적군의 돌을 계속 훔쳐야 한다. 차례가 끝나면 돌이 없는 적 그룹이 없어야 합니다. 게다가 성장하지 못하는 집단은 도둑질을 할 수 없다.
게임 종료:
두 선수 모두 보드에 더 많은 돌을 놓을 수 없을 때 게임은 종료됩니다. 그 시점에서 포인트를 세어 승자를 가린다. 반복을 세지 않고 크기가 다른 그룹의 전체 스톤 수를 합산하여 포인트를 얻는다. 또한 가장 큰 그룹을 가진 선수에게 절반의 포인트를 부여하고, 다른 크기의 그룹별로 각 선수에게 1점을 부여한다.
최종 포지션에서 가장 높은 점수를 얻은 선수가 이긴다.
공정성을 확보하기 위해 경기가 시작되기 전에 첫 번째 플레이어는 보드의 빈 곳에 흑과 백으로 된 첫 번째 스톤을 놓고 두 번째 플레이어는 한 쪽을 선택합니다. 이 균형 방법을 파이 규칙이라고 합니다.
참고:
바스투즈는 닉 벤틀리의 게임 버그를 기반으로 하며, 이 게임은 동일한 모양의 적 그룹을 포획하는 것을 포함합니다. 그러나 바스투즈는 이를 다르게 구현하고 있다. 플레이어는 적 그룹 전체를 포획하는 대신 동일한 모양의 적 그룹에서 특정 스톤을 선택하여 자신의 그룹에 추가한다. 추가적으로 Bug와 달리 Vastuz는 그룹 성장에 제한을 두지 않는다.—디자이너로부터의 설명
Vastuz (독일어 원어: 와슈투즈(Wahstuz)는 두 명의 플레이어를 위한 보드 게임이다: 화이트랑 블랙. 삼각형이 있는 초기 빈 육각형 판의 교차점(점)에서 진행된다. 권장 사이즈는 한 면당 7점입니다. 각 플레이어는 자신만의 색깔을 가진 스톤을 충분히 공급받을 수 있습니다.
정의:
- 군은 같은 색의 연결된 돌들의 집합이다. 하나의 돌도 하나의 집단이다.
- 그룹의 크기는 그 그룹이 포함하고 있는 돌의 개수입니다.
턴:
블랙이 먼저 플레이한 후 번갈아 턴을 합니다. 순서대로 다음 작업을 수행합니다.
1. 빈 곳에 돌을 놓아라. 그룹을 병합하지 않는 한 새 그룹을 시작하거나 기존 그룹 중 하나를 추가하여 성장시킬 수 있습니다. 돌을 놓을 수 없는 경우에는 차례를 넘기며, 그렇지 않은 경우에는 통과가 허용되지 않습니다.
2. 그룹의 모양이 동일할 경우(회전하거나 반사할 수 있음) 인접한 각 적 그룹에서 자신의 그룹으로 돌을 훔친다. 이 도난당한 돌은 그룹이 자라도록 만들기 위해 그룹에 인접하게 배치됩니다.
군을 키운 후에는 같은 모양 등으로 인접한 적군의 돌을 계속 훔쳐야 한다. 차례가 끝나면 돌이 없는 적 그룹이 없어야 합니다. 게다가 성장하지 못하는 집단은 도둑질을 할 수 없다.
게임 종료:
두 선수 모두 보드에 더 많은 돌을 놓을 수 없을 때 게임은 종료됩니다. 그 시점에서 포인트를 세어 승자를 가린다. 반복을 세지 않고 크기가 다른 그룹의 전체 스톤 수를 합산하여 포인트를 얻는다. 또한 가장 큰 그룹을 가진 선수에게 절반의 포인트를 부여하고, 다른 크기의 그룹별로 각 선수에게 1점을 부여한다.
최종 포지션에서 가장 높은 점수를 얻은 선수가 이긴다.
공정성을 확보하기 위해 경기가 시작되기 전에 첫 번째 플레이어는 보드의 빈 곳에 흑과 백으로 된 첫 번째 스톤을 놓고 두 번째 플레이어는 한 쪽을 선택합니다. 이 균형 방법을 파이 규칙이라고 합니다.
참고:
바스투즈는 닉 벤틀리의 게임 버그를 기반으로 하며, 이 게임은 동일한 모양의 적 그룹을 포획하는 것을 포함합니다. 그러나 바스투즈는 이를 다르게 구현하고 있다. 플레이어는 적 그룹 전체를 포획하는 대신 동일한 모양의 적 그룹에서 특정 스톤을 선택하여 자신의 그룹에 추가한다. 추가적으로 Bug와 달리 Vastuz는 그룹 성장에 제한을 두지 않는다.—디자이너로부터의 설명
Introduction:
Vastuz (from Proto-Germanic: Wahstuz, meaning "size, growth") is a board game for two players: White and Black. It is played on the intersections (points) of a initially empty hexagonal board with triangles. The recommended size is 7 points per side. Each player has access to a sufficient supply of stones of their own color.
Definitions:
- A group is a set of connected stones of the same color. A single stone is also a group.
- The size of a group is the number of stones it contains.
Turns:
Black plays first and then turns alternate. On your turn, perform these actions in the following order:
1. Place a stone on an empty point. You can start a new group or grow one of your preexisting groups by adding a stone, as long as you don\'t merge groups. If you cannot place a stone, pass your turn, otherwise passing is not allowed.
2. Steal a stone from each adjacent enemy group to your own group, if the groups have the same shape (possibly rotated or reflected). These stolen stones are placed adjacent to your group to make it grow.
After growing your group, you must continue stealing stones from adjacent enemy groups with the same shape and so on. At the end of your turn, there must be no enemy groups without stones. Furthermore, a group that cannot grow cannot steal.
End of the Game:
The game ends when neither player can place more stones on the board. At that point, points are counted to determine the winner. Points are obtained by summing the total number of stones in groups of different sizes, without counting repetitions. Additionally, half a point is awarded to the player with the largest group, and each player receives one point for each group of a different size.
The player with the highest score in the final position wins.
To ensure fairness, before the game starts, the first player places an initial stone, one black and one white, on any empty point of the board, and the second player chooses a side. This balance method is called the pie rule.
Note:
Vastuz is based on Nick Bentley\'s game Bug, which involves capturing enemy groups with identical shapes. However, Vastuz implements it differently. Instead of capturing the entire enemy group, the player chooses a specific stone from the enemy group with the same shape and adds it to their own group. Additionally, unlike Bug, Vastuz does not impose limits on group growth.
—description from the designer
Vastuz (from Proto-Germanic: Wahstuz, meaning "size, growth") is a board game for two players: White and Black. It is played on the intersections (points) of a initially empty hexagonal board with triangles. The recommended size is 7 points per side. Each player has access to a sufficient supply of stones of their own color.
Definitions:
- A group is a set of connected stones of the same color. A single stone is also a group.
- The size of a group is the number of stones it contains.
Turns:
Black plays first and then turns alternate. On your turn, perform these actions in the following order:
1. Place a stone on an empty point. You can start a new group or grow one of your preexisting groups by adding a stone, as long as you don\'t merge groups. If you cannot place a stone, pass your turn, otherwise passing is not allowed.
2. Steal a stone from each adjacent enemy group to your own group, if the groups have the same shape (possibly rotated or reflected). These stolen stones are placed adjacent to your group to make it grow.
After growing your group, you must continue stealing stones from adjacent enemy groups with the same shape and so on. At the end of your turn, there must be no enemy groups without stones. Furthermore, a group that cannot grow cannot steal.
End of the Game:
The game ends when neither player can place more stones on the board. At that point, points are counted to determine the winner. Points are obtained by summing the total number of stones in groups of different sizes, without counting repetitions. Additionally, half a point is awarded to the player with the largest group, and each player receives one point for each group of a different size.
The player with the highest score in the final position wins.
To ensure fairness, before the game starts, the first player places an initial stone, one black and one white, on any empty point of the board, and the second player chooses a side. This balance method is called the pie rule.
Note:
Vastuz is based on Nick Bentley\'s game Bug, which involves capturing enemy groups with identical shapes. However, Vastuz implements it differently. Instead of capturing the entire enemy group, the player chooses a specific stone from the enemy group with the same shape and adds it to their own group. Additionally, unlike Bug, Vastuz does not impose limits on group growth.
—description from the designer
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