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  • 인원

    2-4 명

    BGG추천: 3-4 명
  • 게임시간

    30-30 분

  • 연령

    10+

    BGG추천: 8+
  • 게임 난이도

    1.84 / 5

게임 소개

경로 구축 게임 장르는 영국의 게임 디자이너이자 역사 교사 마틴 월리스의 가장 큰 열정으로 꼽을 수 있다. 그리고 라 스트라다와 함께 그는 특히 영리한 도로 건설 게임을 생각해냈습니다. 규칙부터 게임 플레이까지 모든 것이 악마처럼 간단하다. 이 게임은 플레이어들이 게임 내내 성공을 주장하게 하고, 차례대로 한 골 또는 여러 골에 도달하게 한다. 근데 마지막에 다른 사람이 이기는 거야? 어쩌다 그런 일이 일어났죠?

이 게임은 평지, 숲, 언덕을 쉽게 여행할 수 있는 육각 타일로 만들어진 가변 게임 보드를 특징으로 한다. 게임이 시작되기 전에, 다양한 승점 가치를 가진 19개의 다른 정착지(도시부터 작은 마을까지)가 회색 상징으로 특징지어진 공간에 무작위로 배치된다. 각 플레이어는 선택한 평지 타일 위에 출발 마커를 놓습니다. 여기서의 목적은 물론 당신의 출발점을 가능한 한 많은 가치 있는 도시 근처에 두려고 노력하는 것입니다.

이 게임의 목적은 가능한 한 많은 정착촌을 도로와 연결하여 최대한 많은 승점을 얻는 것입니다. 함정은 정착촌이 더 많은 선수들이 연결될수록 승점을 점점 더 적게 부여한다는 점이다. 도시들은 파이와 같다: 더 많은 사람들이 한 조각을 원할수록, 그 조각들은 더 작아져야 한다.

거리를 만드는 것은 매우 간단합니다. 한 선수당 한 번씩, 그는 6개의 금 조각을 받는다. 각 도로 구간은 평지 위에 2개의 금, 숲 위에 3개의 금, 그리고 언덕 위에 4개의 금이 든다. 플레이어들은 정착지에서 끝나고 도중에 다른 길을 건너지 않는 한 차례에 최대한 많은 세그먼트를 만들 수 있다. 간단히 말해 플레이어들은 인적이 드문 곳에서 길을 끝내고 다음 차례를 계속 지을 수 있다. 길들은 각 모퉁이의 끝에 그들의 목적지에 도착해야 합니다.

일단 합의가 이루어지면 플레이어는 자신의 트레이드 마크 중 하나를 여기에 붙일 수 있습니다. 도로는 정착지 위치에서만 교차할 수 있습니다. 만약 선수가 자신의 차례에 자신의 금을 모두 사용하지 않는다면, 그는 다음 차례를 위해 금을 저축할 수 있다. 그러나 플레이어들은 그들의 차례에 10개 이상의 금 조각을 사용할 수 없기 때문에 당신은 영원히 저축할 수 없다.

한 플레이어가 더 이상 도로를 건설할 수 없거나 트레이드 마커가 남아 있지 않으면 게임이 종료됩니다.

그런 다음 점수가 매겨집니다. 도시의 점수 매기기 예: 그 도시는 승점 5점이지만, 한 명의 선수로 연결되어야만 승점이 있다. 이중으로 연결된 도시는 각 선수당 승점 4점인 반면, 삼각으로 연결된 도시는 각각 3점밖에 되지 않는다. 4명이 연결된 도시는 승점 2점에 불과하다. 이 감점 제도는 승점이 4~2점인 소규모 정착촌에도 반영된다. 잘 생각한 정렬 시스템은 최종 게임 점수가 수학 연습으로 바뀌지 않도록 보장합니다. 당연히 승점이 가장 많은 선수가 승자다. 동점의 경우, 가장 많은 금을 남긴 동점자가 승자입니다.

라 스트라다는 매우 간단한 게임입니다: 도로를 만들고 도시를 연결합니다. 하지만 점수를 앞지르는 것은 그렇게 쉽지 않다. 모든 선수들은 뚱뚱한 5점짜리 도시를 독차지하고 싶어하지만, 투자를 보호하기 위해 너무 많은 에너지를 소비하는 선수는 자신의 다른 도로 건설 옵션이 더 좁아지는 것을 알게 될 것이다.

[텍스트는 Spielbox의 미리보기입니다]
The route-building game genre can be counted as the greatest passion of English game designer and history teacher Martin Wallace. And with La Strada, he has come up with a particularly clever road-building game. Everything – from the rules to the game play – is devilishly simple. The game lets players claim successes throughout the game, and turn-by-turn one reaches one or even multiple goals. But at the end, someone else wins? How did that happen?

The game features a variable game board, built up out of hex tiles that depict easily traveled flatland, forests, or hills. Before the start of the game, nineteen different settlements (ranging from cities to tiny villages) with varying victory point values are randomly placed onto those spaces featuring a gray symbol. Each player then places his or her starting marker onto a chosen flatland tile. The object here is of course to try to put your starting marker near as many high-value cities as possible.

The object of the game is to connect together as many settlements with your roads as possible, in order to get as many victory points as possible. The catch is that settlements award fewer and fewer victory points the more players connect to them. The cities are like pies: the more people want a slice, the smaller the slices have to be.

Building streets is very simple. One a player’s turn, he receives six gold pieces. Each street segment costs two gold to build over flatland, three over forest, and four over hills. Players can build as many segments as they can afford on their turn, provided that they end at a settlement and don’t intersect any other streets on the way. Put simply: players can’t end a street in the middle of nowhere and then keep building next turn. Streets have to reach their destination at the end of each turn.

Once a settlement has been reached, and then the player gets to put one of their trade markers on it. Note that streets can intersect each other only at the settlement locations. If a player doesn’t use up all of his gold on his turn, then he can save it for the next turn (where he will also get another six gold to play with again). Players aren’t allowed to spend more than ten gold pieces on their turn, though, so you can’t save forever.

The game ends when one player can’t build any more roads or doesn’t have any trade markers left.

Scoring then occurs. A scoring example for a city: The city is worth five victory points, but only if it was connected to by a single player. A doubly connected city is worth four points for each player, while a triply connected city is only worth three each. Cities connected to by four players are only worth two points. This decreasing point system also counts for smaller settlements, worth between four and two victory points. A nicely thought out sorting system ensures that the end game scoring doesn’t turn into a math exercise. Naturally, the player with the most victory points is the winner. In the case of a tie, then the tied player with the most gold left is the winner.

La Strada is a very simple game: build roads and connect cities. But it’s not that easy to get ahead with the scores. It’s every player’s dream to claim a fat five point city all to themselves – but a player who spends too much energy trying to protect an investment will find that his other road-building options become tighter.

[Text is from a preview by Spielbox]

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