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BGG랭킹
BGG전체 : 22310
ABSTRACTS : 1236
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인원
2-2 명
BGG추천: 2-2 명 -
게임시간
0-0 분
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연령
7+
BGG추천: 0+ -
게임 난이도
0.00 / 5
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디자이너
Nguyễn Quý Hải
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아티스트
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인원
게임 소개
체스 사령관, 또는 꼬뜨린 (말 그대로 & 인용;체스 커맨드(Chess Command)는 응우옌 하이쿠에 의해 만들어진 샹치 변종이다.
꼬띤은 가로 11줄, 세로 12줄의 보드에서 38개의 피스(선수당 19개)로 플레이한다. 샹치와 마찬가지로 격자의 꼭짓점에서 플레이된다. 보드는 보드의 가운데에 있는 강에 의해 두 개의 언어 영역으로 나뉩니다. 보드의 한쪽에 있는 세 개의 파일이 바다를 이루고 있습니다. 이 게임의 목적은 상대편의 지휘관 또는 상대편의 단일 사단의 모든 유닛을 포획하는 것이다.
줄임말, 움직임, 규칙과 함께 양쪽에 있는 조각들은 다음과 같다.
1 커맨더(C): 임의의 거리를 직교로 이동, 1점 직교로 캡처, 본사 점유, 열려 있는 파일에서 상대 커맨더를 인용할 수 없음
보병 2명(I): 직교로 1점
탱크 2개(T): 직교로 2점; 들어갈 수 없거나 정지해 있는 해사각형을 캡처할 수 있음; C, In 또는 M 운반
민병대 1명(M): 직교로 1점
2 엔지니어(E): 직교로 1점, 강 건너로만 모든 조각 운반, 공역 1점 모든 방향 제어
포병 2개(A): 1–3개 모든 방향, 암초에서만 공격 또는 운반하여 강을 건넌다.
2 대공포(AA): 직교로 1점; 진입할 수 없는 해상 광장에 포획할 수 있음; 공역 1점 어느 방향으로든 통제
1 미사일 로켓(R): 1–2포인트 직교 또는 1포인트 대각선 방향으로 움직이며 공역을 통제한다.
2 공군(AF): 1–4개 모든 방향; 반대쪽 Af를 포착하지 않는 한 포획 또는 운반 후 출발 지점으로 복귀할 수 있다; 반대쪽 영공을 통과할 때 즉시 파괴되는 C, In 또는 M;
2 Navy (N): 해상, 해안, 강둑의 1-4 지점; 해상 이동 중 포착; 육지 목표물에 임의의 방향으로 1–3을 발사; 영공 1 지점을 통제
2 Commander Base (B): 정지 상태이며 캡처하지 않음; C만 저장할 수 있음; C는 보호하지만 자신은 보호하지 않음, In, M, Aa 및 Ms로부터 보호함
일반 규칙:
조각들은 움직이는 동안 포착되며, 특별한 언급이 없는 한 절대 뛰어오르지 않는다.
조각들은 강을 건널 수 있지만 특별한 언급이 없는 한 해점을 차지할 수 없다.
상대 커맨더를 견제하는 피스가 승진하여 특수 능력을 획득합니다.
샹치는 일반적으로 베트남에서 가장 인기 있는 체스 형태이다. 사실, 전통적인 독특한 베트남 체스 게임은 없다; 부분적으로 그것이 까르뜨린에게 영감을 주었다.
꼬띤은 9x10 샹치 보드와 유사한 11x12 "지리" 보드의 꼭짓점에서 연주되며, A–C 파일을 차지하고 있는 바다와 두 개의 "reefs"가 추가되어 모든 조각이 포드로 갈 수 있다. 지역 방어, 원거리 공격, 유닛 협력을 포함한 많은 기능을 워게임과 공유한다.
베트남이 독특한 체스의 형태를 가진 적이 없다는 사실 외에도, 응우옌은 샹치에 대한 네 가지 불만이 꼬띤의 탄생에 영향을 미쳤다고 지적했다.
1. 샹치는 개인주의와 계급 갈등을 조장하는데, 특히 성공하기 위해 낮은 수준의 조각들을 기꺼이 희생하려는 플레이어들의 의지에 있다.
2. 샹치를 이기는 것은 지성보다는 운이 더 중요합니다.
3. 샹치는 베트남의 지리와 역사를 반영하지 않습니다.
4. 샹치는 많은 규칙 변형을 가지고 있지만, 그 중 어느 것도 전체 공동체에서 받아들여지지 않는다.
이 점들은 각각 꼬띠린으로 답한다.
1. 작품들은 "carry"와 영역 부정 메커니즘을 통해 협력합니다. 또한, 한 등급의 피스를 모두 잃으면 게임에서 지게 되어 모든 계층의 보호와 협력이 강요됩니다.
2. 응우옌은 지리의 조각과 영향 사이의 상호작용이 더 많은 전략을 필요로 하고 행운의 역할을 감소시킨다고 믿는다.
3. 샹치라는 하나의 강 외에도 강을 가로지르는 바다와 "reefs"가 있는데, 이 모든 것은 특별한 규칙과 상호 작용합니다. 베트남과 같은 지형 외에도, 그 작품들은 고대 군사 구조보다는 현대적이다.
4. 응우옌은 꼬띤 교육 프로그램을 홍보함으로써, 모든 선수들이 하나의 권위 있는 규칙을 사용하도록 보장하기를 바라고 있다.
꼬띤은 가로 11줄, 세로 12줄의 보드에서 38개의 피스(선수당 19개)로 플레이한다. 샹치와 마찬가지로 격자의 꼭짓점에서 플레이된다. 보드는 보드의 가운데에 있는 강에 의해 두 개의 언어 영역으로 나뉩니다. 보드의 한쪽에 있는 세 개의 파일이 바다를 이루고 있습니다. 이 게임의 목적은 상대편의 지휘관 또는 상대편의 단일 사단의 모든 유닛을 포획하는 것이다.
줄임말, 움직임, 규칙과 함께 양쪽에 있는 조각들은 다음과 같다.
1 커맨더(C): 임의의 거리를 직교로 이동, 1점 직교로 캡처, 본사 점유, 열려 있는 파일에서 상대 커맨더를 인용할 수 없음
보병 2명(I): 직교로 1점
탱크 2개(T): 직교로 2점; 들어갈 수 없거나 정지해 있는 해사각형을 캡처할 수 있음; C, In 또는 M 운반
민병대 1명(M): 직교로 1점
2 엔지니어(E): 직교로 1점, 강 건너로만 모든 조각 운반, 공역 1점 모든 방향 제어
포병 2개(A): 1–3개 모든 방향, 암초에서만 공격 또는 운반하여 강을 건넌다.
2 대공포(AA): 직교로 1점; 진입할 수 없는 해상 광장에 포획할 수 있음; 공역 1점 어느 방향으로든 통제
1 미사일 로켓(R): 1–2포인트 직교 또는 1포인트 대각선 방향으로 움직이며 공역을 통제한다.
2 공군(AF): 1–4개 모든 방향; 반대쪽 Af를 포착하지 않는 한 포획 또는 운반 후 출발 지점으로 복귀할 수 있다; 반대쪽 영공을 통과할 때 즉시 파괴되는 C, In 또는 M;
2 Navy (N): 해상, 해안, 강둑의 1-4 지점; 해상 이동 중 포착; 육지 목표물에 임의의 방향으로 1–3을 발사; 영공 1 지점을 통제
2 Commander Base (B): 정지 상태이며 캡처하지 않음; C만 저장할 수 있음; C는 보호하지만 자신은 보호하지 않음, In, M, Aa 및 Ms로부터 보호함
일반 규칙:
조각들은 움직이는 동안 포착되며, 특별한 언급이 없는 한 절대 뛰어오르지 않는다.
조각들은 강을 건널 수 있지만 특별한 언급이 없는 한 해점을 차지할 수 없다.
상대 커맨더를 견제하는 피스가 승진하여 특수 능력을 획득합니다.
샹치는 일반적으로 베트남에서 가장 인기 있는 체스 형태이다. 사실, 전통적인 독특한 베트남 체스 게임은 없다; 부분적으로 그것이 까르뜨린에게 영감을 주었다.
꼬띤은 9x10 샹치 보드와 유사한 11x12 "지리" 보드의 꼭짓점에서 연주되며, A–C 파일을 차지하고 있는 바다와 두 개의 "reefs"가 추가되어 모든 조각이 포드로 갈 수 있다. 지역 방어, 원거리 공격, 유닛 협력을 포함한 많은 기능을 워게임과 공유한다.
베트남이 독특한 체스의 형태를 가진 적이 없다는 사실 외에도, 응우옌은 샹치에 대한 네 가지 불만이 꼬띤의 탄생에 영향을 미쳤다고 지적했다.
1. 샹치는 개인주의와 계급 갈등을 조장하는데, 특히 성공하기 위해 낮은 수준의 조각들을 기꺼이 희생하려는 플레이어들의 의지에 있다.
2. 샹치를 이기는 것은 지성보다는 운이 더 중요합니다.
3. 샹치는 베트남의 지리와 역사를 반영하지 않습니다.
4. 샹치는 많은 규칙 변형을 가지고 있지만, 그 중 어느 것도 전체 공동체에서 받아들여지지 않는다.
이 점들은 각각 꼬띠린으로 답한다.
1. 작품들은 "carry"와 영역 부정 메커니즘을 통해 협력합니다. 또한, 한 등급의 피스를 모두 잃으면 게임에서 지게 되어 모든 계층의 보호와 협력이 강요됩니다.
2. 응우옌은 지리의 조각과 영향 사이의 상호작용이 더 많은 전략을 필요로 하고 행운의 역할을 감소시킨다고 믿는다.
3. 샹치라는 하나의 강 외에도 강을 가로지르는 바다와 "reefs"가 있는데, 이 모든 것은 특별한 규칙과 상호 작용합니다. 베트남과 같은 지형 외에도, 그 작품들은 고대 군사 구조보다는 현대적이다.
4. 응우옌은 꼬띤 교육 프로그램을 홍보함으로써, 모든 선수들이 하나의 권위 있는 규칙을 사용하도록 보장하기를 바라고 있다.
Commander Chess, or Cờ tư lệnh (literally "Chess Command") is a xiangqi variant created by Hải Quý Nguyễn.
Cờ tư lệnh is played with 38 pieces (19 per player) on a board that is 11 lines wide and 12 lines long. As in xiangqi, it is played on the vertices of the grid. The board is divided into two lang territories by a river in the middle of the board. The three files on one side of the board form the sea. The object of the game is to capture the opponent's Commander, or all units of a single division of the opponent's army.
The pieces on both sides, with their abbreviations, movements, and rules, are:
1 Commander (C): moves any distance orthogonally; captures 1 point orthogonally; may occupy Headquarters; may not "see" the opposing Commander on an open file
2 Infantry (I): 1 point orthogonally
2 Tanks (T): 2 points orthogonally; may capture on sea squares it cannot enter, remaining stationary; carries C, In, or M
1 Militia (M): 1 point orthogonally
2 Engineer (E): 1 point orthogonally; carries all pieces, only across river; controls airspace 1 point any direction
2 Artillery (A): 1–3 points any direction; crosses river only at reefs, by attacking, or carried
2 Anti-aircraft gun (AA): 1 point orthogonally; may capture on sea squares it cannot enter; controls airspace 1 point any direction
1 Missile Rocket (R): 1–2 points orthogonally or 1 point diagonally; controls airspace as it moves
2 Air force (AF): 1–4 points any direction; may return to its departing point after capturing or carrying, unless capturing opposing Af; carries C, In, or M; destroyed immediately on passing through opposing airspace
2 Navy (N): 1-4 points any direction on sea, sea banks, and river banks; captures as it moves at sea; shoots 1–3 in any direction at land targets; controls airspace 1 point any direction
2 Commander Base (B): stationary and does not capture; may house only C; protects C, but not itself, from In, M, Aa, and Ms
General rules:
Pieces capture as they move, and never jump, unless noted.
Pieces can cross the river but not occupy sea points unless noted.
Pieces which check the opposing Commander are promoted, gaining special abilities.
The Chinese xiangqi has generally been the most popular form of chess played in Vietnam. In fact, there is no traditional distinctively-Vietnamese chess game; which is partly what inspired Cờ tư lệnh.
Cờ tư lệnh is played on the vertices of an 11x12 "geographic" board similar to the 9x10 xiangqi board, with the addition of an ocean occupying files A–C and two "reefs" allowing all pieces to ford the river. It shares many features with wargames, including area denial, ranged attack, and unit cooperation.
Besides the fact that Vietnam has never had a distinctive regional form of chess, Nguyễn noted four complaints with xiangqi influenced the creation of Cờ tư lệnh:
1. Xiangqi promotes individualism and class conflict, particularly in the willingness of players to sacrifice low-level pieces to succeed.
2. Winning xiangqi is due more to luck than to intellect.
3. Xiangqi does not reflect the geography and history of Vietnam.
4. Xiangqi has many rule variantions, none of which are accepted by the entire community.
Each of these points is answered in Cờ tư lệnh:
1. Pieces cooperate through a "carrying" and area denial mechanics. As well, losing an entire class of piece loses the game, forcing protection of and cooperation among all classes.
2. Nguyễn believes the interactions between pieces and influence of geography necessitate more strategy and reduce the role of luck.
3. Besides the single river of xiangqi, there is an ocean, as well as "reefs" across the river, all of which interact with special piece rules. Besides the Vietnam-like geography, the pieces modern rather than ancient military structure.
4. By promoting Cờ tư lệnh educational programs, Nguyễn hopes to ensure that a single authoritative set of rules is used by all players.
Cờ tư lệnh is played with 38 pieces (19 per player) on a board that is 11 lines wide and 12 lines long. As in xiangqi, it is played on the vertices of the grid. The board is divided into two lang territories by a river in the middle of the board. The three files on one side of the board form the sea. The object of the game is to capture the opponent's Commander, or all units of a single division of the opponent's army.
The pieces on both sides, with their abbreviations, movements, and rules, are:
1 Commander (C): moves any distance orthogonally; captures 1 point orthogonally; may occupy Headquarters; may not "see" the opposing Commander on an open file
2 Infantry (I): 1 point orthogonally
2 Tanks (T): 2 points orthogonally; may capture on sea squares it cannot enter, remaining stationary; carries C, In, or M
1 Militia (M): 1 point orthogonally
2 Engineer (E): 1 point orthogonally; carries all pieces, only across river; controls airspace 1 point any direction
2 Artillery (A): 1–3 points any direction; crosses river only at reefs, by attacking, or carried
2 Anti-aircraft gun (AA): 1 point orthogonally; may capture on sea squares it cannot enter; controls airspace 1 point any direction
1 Missile Rocket (R): 1–2 points orthogonally or 1 point diagonally; controls airspace as it moves
2 Air force (AF): 1–4 points any direction; may return to its departing point after capturing or carrying, unless capturing opposing Af; carries C, In, or M; destroyed immediately on passing through opposing airspace
2 Navy (N): 1-4 points any direction on sea, sea banks, and river banks; captures as it moves at sea; shoots 1–3 in any direction at land targets; controls airspace 1 point any direction
2 Commander Base (B): stationary and does not capture; may house only C; protects C, but not itself, from In, M, Aa, and Ms
General rules:
Pieces capture as they move, and never jump, unless noted.
Pieces can cross the river but not occupy sea points unless noted.
Pieces which check the opposing Commander are promoted, gaining special abilities.
The Chinese xiangqi has generally been the most popular form of chess played in Vietnam. In fact, there is no traditional distinctively-Vietnamese chess game; which is partly what inspired Cờ tư lệnh.
Cờ tư lệnh is played on the vertices of an 11x12 "geographic" board similar to the 9x10 xiangqi board, with the addition of an ocean occupying files A–C and two "reefs" allowing all pieces to ford the river. It shares many features with wargames, including area denial, ranged attack, and unit cooperation.
Besides the fact that Vietnam has never had a distinctive regional form of chess, Nguyễn noted four complaints with xiangqi influenced the creation of Cờ tư lệnh:
1. Xiangqi promotes individualism and class conflict, particularly in the willingness of players to sacrifice low-level pieces to succeed.
2. Winning xiangqi is due more to luck than to intellect.
3. Xiangqi does not reflect the geography and history of Vietnam.
4. Xiangqi has many rule variantions, none of which are accepted by the entire community.
Each of these points is answered in Cờ tư lệnh:
1. Pieces cooperate through a "carrying" and area denial mechanics. As well, losing an entire class of piece loses the game, forcing protection of and cooperation among all classes.
2. Nguyễn believes the interactions between pieces and influence of geography necessitate more strategy and reduce the role of luck.
3. Besides the single river of xiangqi, there is an ocean, as well as "reefs" across the river, all of which interact with special piece rules. Besides the Vietnam-like geography, the pieces modern rather than ancient military structure.
4. By promoting Cờ tư lệnh educational programs, Nguyễn hopes to ensure that a single authoritative set of rules is used by all players.
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