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  • 인원

    2-4 명

    BGG추천: 2-4 명
  • 게임시간

    90-120 분

  • 연령

    14+

    BGG추천: 12+
  • 게임 난이도

    3.55 / 5

게임 소개

키퍼는 4라운드에 걸쳐 2~4명이 플레이하는 플레이어의 상호작용이 높은 게임이다. 각 라운드는 계절을 나타냅니다: 봄, 여름, 가을, 그리고 마지막으로 겨울.

각 플레이어는 자신의 마을 보드, 미니 키프 보드, 12개의 마을 타일, 플레이어 색상의 키퍼, 2개의 흰색 키플을 포함한 8개의 다양한 색상의 키플 팀으로 게임을 시작한다. 갈색 열쇠고리는 나무꾼, 검은색 열쇠고리는 광부, 주황색 열쇠고리는 점토 일꾼 등이다. 흰색 키플은 다른 색을 나타낼 수 있는 일반주의자입니다.

키퍼는 직장인 배치 게임이다. (키퍼(Keyper)는 중세 키 시리즈의 여덟 번째 새로운 타이틀로, 키돔은 이 시리즈의 두 번째 타이틀로 널리 인정받고 있다.) 키퍼를 특별하게 만드는 것은 한 선수가 컨트리 보드에 키플을 놓을 때, 다른 선수가 두 선수의 이익을 위해 첫 번째 선수의 차례에 맞춰 색깔이 있는 키플과 함께 할 수 있다는 것이다. 이렇게 보면 어떤 선수들은 다른 선수들보다 먼저 모든 키플을 소화했을 가능성이 크다. 모든 키플은 두 번 작동할 가능성이 있습니다. 만약 플레이어가 자신의 모든 키플을 플레이했지만 다른 플레이어가 여전히 키플을 가지고 있다면, 남은 키플이 없는 플레이어는 자신이 주장한 국가 보드나 마을 보드에 하나 이상의 키플을 내려놓아 추가 자원이나 동작을 확보할 수 있다. 따라서 키퍼는 일반적인 의미에서 협동 게임은 아니지만 동료 선수들과 협력하는 것이 이중으로 이득이 될 수 있다.

초여름, 가을, 겨울에 컨트리 보드를 조작하고 접어서 그 계절에 맞는 4가지 필드 배열을 보여줄 수 있다는 점도 주목할 만하다. 한 선수는 자신의 전략에 맞게 하나를 선택하게 되며, 종종 다른 선수가 자신의 선택을 보완해주기를 희망하게 된다. 농촌판의 특정 밭은 특정 계절에만 이용할 수 있는데, 예를 들어 원재료를 봄과 여름에만 완제품으로 업그레이드할 수 있고, 그 이후에는 자기 마을에서 기와를 사용해서만 전환할 수 있다. 보석 채광은 가을과 겨울에만 이루어진다.

선수의 전략은 그들이 어떤 봄의 시골 타일을 획득하느냐와 그들이 후기 시즌에 사용할 수 있는 특정한 색깔의 열쇠들에 의해 영향을 받을 수 있다. 다양한 조합은 플레이어가 농장이나 마을을 개발하고, 배송이나 채굴 활동을 돕고, 계절 박람회를 준비하도록 장려한다. 선수들은 다음 시즌에 다른 선수들과 합류할지 말지, 컨트리보드를 주장할지, 자기 혹은 다른 선수의 컨트리보드에서 뛸지, 자기 마을을 언제 사용할지, 크고 작은 키플 팀을 만들지를 끊임없이 평가해야 한다. 승자는 보통 적어도 몇 가지 다른 전략을 추구함으로써 가장 많은 점수를 얻는 플레이어이다.

테마와 메커니즘 외에도 키퍼는 이전의 키 게임과 유사한 특징을 가지고 있다: 게임 액션은 긍정적이고 건설적이며 파괴적이지 않다; 플레이어들의 상호작용은 직접적이지 않은 게임 메커니즘을 통해 이루어지며, 시리즈의 이전 게임인 키플라워와 마찬가지로 플레이어들의 상호작용이 많다.

"캐릭터"키플과 키퍼로 구성된 영문 킥스타터 스페셜 에디션도 출시될 예정이다.
Keyper is a game with high player interaction for two to four players played over four rounds. Each round represents a season: spring, summer, autumn, and finally winter.

Each player starts the game with their own village board, a mini keyp board, 12 village tiles, a keyper (waving meeple) in their player color, and a team of eight multi-colored keyples, including two white keyples. Each differently colored keyple is a specialist in one activity: the brown keyper is a woodsman, the black keyple is a miner, the orange keyple a clay worker, etc. The white keyples are generalists who can represent any other color.

Keyper is a worker placement game. (Keyper is the eighth new title in the medieval Key series of games, with Keydom, the second in the series being widely recognized as the first of the worker placement genre of games.) What makes Keyper special is that when one player places a keyple on a country board, another player can join them with a matching colored keyple on the first player's turn to the benefit of both players. In this way, some players are likely to have played all their keyples before others. All keyples have the potential to work twice. If a player has played all of their keyples, but another player still has some, then on their turn, the player with no remaining keyples can lay down one or more keyples on the country board they have claimed or in their village board to secure additional resources or actions. It can therefore be doubly beneficial to co-operate with your fellow players, although Keyper is not a co-operative game in the usual sense of the term.

The country boards are also noteworthy, in that they can be manipulated and folded at the beginning of summer, autumn, and winter to show one of four different permutations of fields for that season. A player will chose the one to suit their strategy, often hoping that another player will complement their choice. Certain fields on the country boards are available only in certain seasons, e.g., raw materials can be upgraded to finished goods only in spring and summer, after which you can only convert using tiles in your own village. Gem mining occurs only in autumn and winter.

A player's strategy is likely to be influenced by which (seeded) spring country tiles they acquire and by the particular colored keyples they have available in the later seasons. Different combinations will encourage a player to develop their farm or village, help with their shipping or mining activities, and prepare for the seasonal fairs. Players constantly need to evaluate whether or not to join other players, when to claim a country board, whether to play on their own or another player's country board, when to use their own village, and whether to create a large or small team of keyples for the following season. The winner is the player to gain the most points, usually through pursuing at least a couple of the different strategies.

In addition to the theme and mechanisms, Keyper has similar traits to the earlier Key games: Game actions are positive and constructive, not destructive; player interaction is through the game mechanisms not direct, and like Keyflower, the previous game in the series, there is a lot of player interaction.

A special English-language Kickstarter edition of Keyper with "character" keyples and keypers will also be released.

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