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  • 인원

    2-2 명

    BGG추천: - 명
  • 게임시간

    30-30 분

  • 연령

    0+

    BGG추천: 8+
  • 게임 난이도

    2.50 / 5

게임 소개

규칙.

61개의 공간이 있는 육각형 판 위에서 행해지는 추상 게임입니다.


9 . . . . .
8 . . . . . .
7 . . . . . . .
6 . . . . . . . .
5 . . . . . . . . .
4... . . . . . . . . . . .
3 . . . . . . . . . . h.
2 . . . .g.
1 . . . . . . . . . . . .
a b c d e


바둑을 연상시키지만 규칙은 기본적으로 다음과 같다.

게임플레이는 두 플레이어가 번갈아 가며 진행되며, 두 플레이어는 각각 다른 색깔을 가지고 있다. 선수의 차례는 다음 중 하나로 구성된다.


배 위의 빈 공간에 그들 색깔의 선외석을 놓거나
그들 색깔의 선내 돌을 인접한 빈 공간에 미끄러뜨려 놓았습니다.


통과할 수 없습니다. 각 플레이어가 연속으로 3개의 슬라이드를 수행하면(총 6개의 연속 플리 또는 총 6개의 게임 동작이 슬라이드가 됨) 게임이 즉시 동점으로 종료된다.

상대의 스톤 중 어느 하나라도 모든 자유로 둘러싸이면 승리합니다. 이 돌을 둘러싸는 것은 자신의 돌, 상대 돌, 그리고 판자 가장자리까지 어떤 조합으로도 유효하다. 하지만 만약 당신의 행동이 당신의 돌 중 하나를 포위하게 만든다면, 당신은 지는 것이다.


9 . . . . .
8 . . . . . .
7 . . . . . . .
6 . . . . . . . .
5... O... O... X... .
4 . O . O . X . i
3 . . . X . . . h.
2 . . . .g.
1 . . . . . . . . . . . .
a b c d e


이 다이어그램은 다음 스톤을 d4에 설정하면 e4의 스톤이 완전히 둘러싸이기 때문에 플레이어 X가 즉시 승리하는 상황을 보여준다. 주변의 스톤이 X 선수의 스톤이든 O 선수의 스톤이든 상관이 없다.

이번에는 플레이어 X의 차례라고 가정하자. 위의 도표에서 d4에 스톤 X를 설정하면 e4의 스톤 O가 완전히 둘러싸이기 때문에 플레이어 X가 승리합니다.

이번에는 O자 차례라고 가정해 보자. 위의 도표에서 d4에 스톤 O를 설정하는 것은 플레이어 X에게도 승리입니다. 왜냐하면 e4의 스톤 O는 완전히 둘러싸이기 때문이다.

이번에는 O자 차례라고 가정하자: C3에 스톤을 올려놓으면 게임이 계속된다. 새로 세팅된 스톤이 완전히 포위되어 있기 때문에 X선수는 D4에 스톤을 세팅하면 바로 질 수 있기 때문에 더 이상 이길 수 없습니다. 그는 e4의 스톤 O를 동시에 둘러싸도 지게 됩니다.


9 . . . . .
8 . . . . . .
7 . . . . . . .
6 . . . . . . . .
5... O... O... X... .
4 . O . O . X . i
3 . O . X . h.
2 . . . .g.
1 . . . . . . . . . . . .
a b c d e


돌멩이를 놓는 대신, 여러분은 여러분의 차례에 돌멩이 중 하나를 밀어 넣을 수 있습니다.


9 . . . . .
8 . . . . . .
7 . . . . . . .
6 . . . . . . . .
5 . . . . . . . . .
4... . . . . . . . . . . .
3. X. O. H.
2 O X O . g
1 . O . . . f.
a b c d e


위의 도표에서 b2의 X돌은 완벽하게 안전하다. A1에 세팅된 스톤은 완전히 직접적으로 둘러싸이기 때문에 게임에서 지지 않고는 두 플레이어 모두 A1에 세팅할 수 없다. 그 결과는 현역 선수의 경기 패배가 될 것이다.



참조 사항


원래 규칙 텍스트: http://www.stephen.com/sue/sue_man.txt
Stephen Linhart의 페이지는 다른 게임 표기법을 사용합니다.

게임 정보: http://www.stephen.com/sue/sueabout.html
자바 버전의 수잔: http://sourceforge.net/projects/susan/
참고: 라와 수잔은 6개의 연속된 스톤 세트에서 추첨 상황에 대한 규칙을 포함하지 않는 것 같습니다.

전자 메일 서버별 재생: http://gamerz.net/pbmserv/susan.html
Macintosh용으로도 사용할 수 있는 컴퓨터 버전이 있습니다. http://www.stephen.com/sue/suemac.html


Rules

An abstract game played on a hexagonal board of 61 spaces.


9 . . . . .
8 . . . . . .
7 . . . . . . .
6 . . . . . . . .
5 . . . . . . . . .
4 . . . . . . . . i
3 . . . . . . . h
2 . . . . . . g
1 . . . . . f
a b c d e


Reminiscent of Go, but the rules are essentially:

Gameplay alternates between the two players, who each have their own color. A player's turn consists of either


placing an off-board stone of their color on an empty space on board, or
sliding an on-board stone of their color onto an adjacent empty space.


You cannot pass. If each player performs three slides in a row (meaning six consecutive plies or game actions being slides in total) then the game ends immediately in a tie.

You win as soon as any of the opponent's stones is surrounded on all liberties. Surrounding this stone is valid by any combination of own stones, opponent's stones, and even the board edges. But if your move causes one of your stones to be surrounded, you lose (even if you simultaneously surround an enemy stone!


9 . . . . .
8 . . . . . .
7 . . . . . . .
6 . . . . . . . .
5 . . . O O X . . .
4 . . O . O X . . i
3 . . . X X . . h
2 . . . . . . g
1 . . . . . f
a b c d e


The diagram shows a situation where setting the next stone onto d4 would result in an immediate win of player X since stone on e4 would completely be surrounded. It does not matter if the surrounding stones are stones of player X or player O.

Suppose it is player X's turn: In the diagram shown above setting stone X on d4 is a win for player X since stone O on e4 gets completely surrounded.

Suppose it is player O's turn: In the diagram shown above setting stone O on d4 is a win for player X, too, since stone O on e4 gets completely surrounded.

Suppose it is player O's turn: Setting a stone onto c3 will continue the game. Player X cannot win any longer by setting his stone onto d4 since then he would lose immediately since this newly set stone is completely surrounded then. He loses even if stone O on e4 gets surrounded simultaneously.


9 . . . . .
8 . . . . . .
7 . . . . . . .
6 . . . . . . . .
5 . . . O O X . . .
4 . . O . O X . . i
3 . . O X X . . h
2 . . . . . . g
1 . . . . . f
a b c d e


Instead of placing a stone, you can instead slide one of your stones on your turn.


9 . . . . .
8 . . . . . .
7 . . . . . . .
6 . . . . . . . .
5 . . . . . . . . .
4 . . . . . . . . i
3 . X O . . . . h
2 O X O . . . g
1 . O . . . f
a b c d e


Note that in the diagram above stone X on b2 is perfectly safe. Neither player can set onto a1 without losing the game, since the stone set onto a1 would be completely and directly surrounded. The result would be the active player's loss of the game.



References


Original rules text: http://www.stephen.com/sue/sue_man.txt
Note that Stephen Linhart's page uses a different game notation

About the game: http://www.stephen.com/sue/sueabout.html
Java version of the game Susan: http://sourceforge.net/projects/susan/
Note: the Lawa Susan does not seem to include the rule on draw situations on six consecutive set of stones

Play by email server: http://gamerz.net/pbmserv/susan.html
There is a computer version available for the Macintosh as well: http://www.stephen.com/sue/suemac.html


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