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  • 인원

    2-2 명

    BGG추천: - 명
  • 게임시간

    30-90 분

  • 연령

    5+

    BGG추천: 0+
  • 게임 난이도

    0.00 / 5

게임 소개

소개

Keil은 블랙과 화이트 두 명의 선수를 위한 바둑 같은 영역 게임입니다. 그것은 처음에 빈 삼각형 육각형 격자의 교차점(점)에서 행해진다. 각 플레이어는 각자의 색깔의 스톤 수에 충분히 접근할 수 있어야 한다.

바둑판과는 별개로, 케이일은 삼각 격자의 자연적인 연결성을 줄임으로써 크로스컷과 코를 보존한다는 점에서 바둑과 다르다.



정의들

두 개의 인접한 점과 그 위에 있는 스톤은 적어도 하나 이상의 유형과 동일한 두 점에 인접한 다른 점이 있으면 연결됩니다. 두 점 모두 비어 있거나 같은 색의 돌이 차지하고 있다면 두 점은 같은 유형이다.

그룹(group)은 같은 색의 돌과 함께 그 돌 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 돌을 말한다.

그룹의 자유는 그룹의 적어도 하나의 스톤에 연결된 빈 점이에요.

마찬가지로, 영역은 연결된 빈 점 사이의 일련의 단계를 통해 도달할 수 있는 다른 모든 빈 점과 함께 빈 점입니다. 해당 영역의 포인트에 연결된 모든 스톤이 자신의 색일 경우 영역을 소유합니다.



놀다

검은색이 먼저 재생되고 나서 번갈아 돌아간다. 당신의 차례에, 당신은 통과하거나 빈 지점에 당신의 색깔의 돌을 놓아야 합니다. 배치 후, 모든 적 스톤을 자유롭게 무리지어 제거한다. 모든 제거 후, 스톤을 배치한 그룹이 적어도 하나의 자유가 있어야 하며, 현재 보드 위치는 이전 턴의 끝에 있는 보드 위치와 달라야 합니다. 그렇지 않으면, 당신의 배치는 불법입니다.

두 선수가 연속으로 패스하면 경기가 끝난다. 최종 포지션에서 점수가 높은 선수가 이깁니다. 플레이어의 점수는 보드 위의 스톤 색상의 수와 해당 영역의 포인트 수를 더한 것이며, 화이트의 경우 코미를 더한 것이다. 버튼은 넥타이를 피하기 위해 사용됩니다.



코미와 단추

코미(Komi)는 화이트가 2위를 한 것에 대한 보상으로 경기 종료 후 득점에 더해지는 총득점수이다. 게임이 시작되기 전에, 첫 번째 선수는 코미의 가치를 선택하고, 두 번째 선수는 편을 선택한다. 그 대신에, 경험이 많은 선수들은 모든 게임의 표준 값에 동의할 수 있다.

버튼은 게임이 시작될 때 보드 옆에 놓이는 특별한 토큰입니다. 차례는 아직 두 명 모두 버튼을 누르지 않았을 경우 패스하지 못할 수 있지만, 보드 플레이를 하는 대신 버튼을 가져갈 수 있다. 게임이 끝나면 버튼을 누른 선수의 점수에 0.5점이 가산된다. 반복 여부를 확인할 때 버튼이 이미 한 곳에서 찍혔지만 다른 한 곳에서 찍히지 않았다면 두 개의 동일한 보드 위치는 여전히 다른 것으로 간주됩니다.

—디자이너의 설명


Introduction

Keil is a Go-like territory game for two players: Black and White. It is played on the intersections (points) of an initially empty hexagonal grid of triangles. Each player must have access to a sufficient number of stones of their own color.

Apart from the board, Keil differs from Go in the idea of linking points, which preserves crosscuts and ko by reducing the natural connectivity of the triangular grid.



Definitions

Two adjacent points, and any stones on them, are linked if there is another point adjacent to both that is the same type as at least one of them. Two points are the same type if they are either both empty or both occupied by stones of the same color.

A group is a stone along with all other like-colored stones one could reach from it through a series of steps between linked stones of that color.

A liberty of a group is an empty point linked to at least one stone in that group.

Similarly, a territory is an empty point along with all other empty points one could reach from it through a series of steps between linked empty points. You own a territory if all stones linked to points in that territory are of your color.



Play

Black plays first, then turns alternate. On your turn, you must pass or place a stone of your color on an empty point. After a placement, remove all enemy stones in groups without liberties. After all removals, the stone you placed must be part of a group with at least one liberty, and the current board position must be different from the board positions at the end of all your previous turns. Otherwise, your placement is illegal.

The game ends when both players pass in succession. The player with the higher score in the final position wins. A player's score is the number of stones of their color on the board, plus the number of points in their territories, plus a komi in the case of White. The button is used to avoid ties.



Komi and button

The komi is the whole number of points which is added to White's score at the end of the game as a compensation for playing second. Before the game starts, the first player chooses the value of komi, and then the second player chooses sides. Alternatively, experienced players may agree on a standard value for all games.

The button is a special token which is placed next to the board at the start of the game. On your turn, if neither player has taken the button yet, you may not pass, but you may take the button instead of making a board play. At the end of the game, a half point is added to the score of the player who has taken the button. When checking for repetitions, two identical board positions are still considered different if the button had already been taken in one of them but not in the other.

—description from the designer

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