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BGG랭킹
BGG전체 : 2413
STRATEGY : 1123
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인원
1-4 명
BGG추천: 1-4 명 -
게임시간
60-75 분
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연령
12+
BGG추천: 12+ -
게임 난이도
3.00 / 5
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디자이너
Fabio Lopiano
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아티스트
Zbigniew Umgelter, Aleksander Zawada
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인원
게임 소개
사포텍 문명은 콜럼버스 이전의 문명으로 메소아메리카의 오아하카 계곡에서 번성했다. 고고학적 증거는 최소 2,500년 전으로 거슬러 올라가는 그들의 문화를 보여준다. 건물, 볼 코트, 웅장한 무덤, 정교하게 만들어진 금 장신구 등의 형태로 남아 있는 고대 도시 몬테알브의 잔재들은 한때 이 위대한 문명을 증언한다. 몬테알브(Monte Albán)는 메소아메리카의 첫 번째 주요 도시 중 하나이자 오늘날 멕시코 오아하카주에 속하는 영토의 대부분을 지배했던 사포텍 주의 중심지였다.
사포텍 게임에서는 수도를 둘러싼 세 계곡에 사원, 옥수수밭, 마을을 지어 피라미드를 짓고 신에게 제물을 바치며 의식을 행하는 데 필요한 자원을 생산한다.
매 라운드마다, 선수들은 동시에 그들의 손에서 카드를 뽑아 그들의 턴 순서와 그들이 수집한 자원을 결정한다. 그런 다음 플레이어는 개인 턴을 수행하고 자원을 사용하여 새로운 집을 짓고, 특별한 능력에 접근하고, 신에게 제물을 바치고 피라미드를 짓는다. 플레이되는 액션 카드는 각 선수의 차례에서 세 가지 중요한 측면을 결정한다.
카드 상단에 인쇄된 자원은 소득을 모으기 위해 자원 그리드에서 활성화할 행이나 열을 결정합니다.
카드 가운데에 있는 아이콘은 지도에서 건물 공간의 9가지 특성 중 하나(3개의 건물 유형 중 하나, 세 개의 영역 중 하나 또는 세 개의 지형 유형 중 하나)와 일치합니다. 차례에 따라 플레이어는 아이콘과 일치하는 공간에만 건물을 지을 수 있습니다.
카드 아래쪽에 있는 숫자는 카드 플레이 시 라운드 순서를 지시한다.
라운드가 끝나면 플레이어는 중앙 제안에서 새로운 카드를 초안하고 최종 미작성 카드는 다음 라운드의 득점 보너스 카드가 된다.
5라운드가 끝난 후, 플레이어는 피라미드, 희생 트랙에서의 위치, 의식 카드로 점수를 획득한다. 승점이 가장 많은 선수가 승리합니다.
—출판사 설명
사포텍 게임에서는 수도를 둘러싼 세 계곡에 사원, 옥수수밭, 마을을 지어 피라미드를 짓고 신에게 제물을 바치며 의식을 행하는 데 필요한 자원을 생산한다.
매 라운드마다, 선수들은 동시에 그들의 손에서 카드를 뽑아 그들의 턴 순서와 그들이 수집한 자원을 결정한다. 그런 다음 플레이어는 개인 턴을 수행하고 자원을 사용하여 새로운 집을 짓고, 특별한 능력에 접근하고, 신에게 제물을 바치고 피라미드를 짓는다. 플레이되는 액션 카드는 각 선수의 차례에서 세 가지 중요한 측면을 결정한다.
카드 상단에 인쇄된 자원은 소득을 모으기 위해 자원 그리드에서 활성화할 행이나 열을 결정합니다.
카드 가운데에 있는 아이콘은 지도에서 건물 공간의 9가지 특성 중 하나(3개의 건물 유형 중 하나, 세 개의 영역 중 하나 또는 세 개의 지형 유형 중 하나)와 일치합니다. 차례에 따라 플레이어는 아이콘과 일치하는 공간에만 건물을 지을 수 있습니다.
카드 아래쪽에 있는 숫자는 카드 플레이 시 라운드 순서를 지시한다.
라운드가 끝나면 플레이어는 중앙 제안에서 새로운 카드를 초안하고 최종 미작성 카드는 다음 라운드의 득점 보너스 카드가 된다.
5라운드가 끝난 후, 플레이어는 피라미드, 희생 트랙에서의 위치, 의식 카드로 점수를 획득한다. 승점이 가장 많은 선수가 승리합니다.
—출판사 설명
The Zapotec were a pre-Columbian civilization that flourished in the Valley of Oaxaca in Mesoamerica. Archaeological evidence reveal their culture going back at least 2,500 years. Remnants of the ancient city of Monte Albán in the form of buildings, ball courts, magnificent tombs, and finely worked gold jewelry testify of this once great civilization. Monte Albán was one of the first major cities in Mesoamerica and the center of the Zapotec state that dominated much of the territory that today belongs to the Mexican state of Oaxaca.
In a game of Zapotec, you build temples, cornfields and villages in the three valleys surrounding the capital to generate resources needed for building pyramids, making sacrifices to the gods, and performing rituals.
Each round, players simultaneously pick a card from their hand to determine their turn order and the resources they collect. Players then perform individual turns and spend resources to build new houses, gain access to special abilities, make sacrifices to the gods and build pyramids. The played action card determines three important aspects of each player's turn:
The resource printed at the top of the card determines the row or column to activate on the resource grid to collect income.
The icon in the middle of the card matches one of the nine properties of the building spaces on the map (one of three building types, one of three regions, or one of three terrain types). On their turn, players may build only on spaces that match that icon.
The number at the bottom of the card dictates the turn order for the round when the card is played.
At the end of the round, players draft new cards from the central offer, with the final undrafted card becoming the scoring bonus card for the following round.
After five rounds, players score points for pyramids, for their position on the sacrifice track, and for their ritual cards. The player with the most victory points wins.
—description from publisher
In a game of Zapotec, you build temples, cornfields and villages in the three valleys surrounding the capital to generate resources needed for building pyramids, making sacrifices to the gods, and performing rituals.
Each round, players simultaneously pick a card from their hand to determine their turn order and the resources they collect. Players then perform individual turns and spend resources to build new houses, gain access to special abilities, make sacrifices to the gods and build pyramids. The played action card determines three important aspects of each player's turn:
The resource printed at the top of the card determines the row or column to activate on the resource grid to collect income.
The icon in the middle of the card matches one of the nine properties of the building spaces on the map (one of three building types, one of three regions, or one of three terrain types). On their turn, players may build only on spaces that match that icon.
The number at the bottom of the card dictates the turn order for the round when the card is played.
At the end of the round, players draft new cards from the central offer, with the final undrafted card becoming the scoring bonus card for the following round.
After five rounds, players score points for pyramids, for their position on the sacrifice track, and for their ritual cards. The player with the most victory points wins.
—description from publisher
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