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  • 인원

    2-2 명

    BGG추천: - 명
  • 게임시간

    30-90 분

  • 연령

    5+

    BGG추천: 5+
  • 게임 난이도

    1.25 / 5

게임 소개

라이프라인(Lifeline)은 블랙과 화이트 두 플레이어를 위한 전략 게임으로, 처음에는 비어있던 육각 보드의 셀에서 플레이된다. 권장 보드 크기는 한 면당 3~12셀입니다.

이 게임은 마이클 아문센과 루이스 볼라 ños Mures에 의해 발명되었다. 바둑에서 영감을 얻었지만, 카나레 카토의 메리디안과 상당히 유사하다.


정의

그룹은 동일한 색상의 연결된 전체 스톤 집합입니다. 다른 색깔의 돌과 연결되지 않은 하나의 돌도 집단이다.

그룹과 해당 색상의 다른 그룹 사이에 연결된 빈 셀의 경로가 없으면 그룹이 비활성화됩니다. 경로가 직선일 필요는 없습니다.


재생

블랙이 먼저 재생된 후 교대로 회전합니다. 순서에 따라 다음 작업을 수행합니다.


빈 셀에 자신의 색깔을 가진 돌을 놓습니다. 게임의 첫 번째 순서라면 이 동작을 두 번 수행합니다.
죽은 적 그룹을 모두 제거합니다.
죽은 친숙한 그룹을 모두 제거합니다.


턴 시작 시와 종료 시 보드 위치가 달라야 합니다. 다시 말해, 당신이 제거한 돌이 당신이 방금 놓은 돌뿐이라면, 당신의 배치는 불법이다.

마지막으로 순위를 매긴 선수가 이깁니다. 첫 번째 턴 후에는 보드에 그룹이 없는 경우를 제외하고 항상 자리를 확보할 수 있습니다.

게임을 공정하게 만들기 위해 화이트는 첫 번째 턴에서만 일반적인 움직임 대신 블랙과 사이드를 교환할 수 있습니다.


변형

표준 게임은 위에서 설명한 바와 같이 더블 퍼스트 무브와 화이트\의 스왑 옵션의 조합에 의해 공정하게 만들어진다. 이 균형을 잡는 방법을 스트롱 파이라고 합니다. 다음과 같은 대안이 있습니다.

약한 파이: 첫 번째 턴에 두 개의 스톤을 배치하는 대신, 플레이어는 매 턴마다 하나의 스톤을 배치하고, 죽은 그룹은 보드에 최소 4개의 스톤이 있을 때까지 제거되지 않는다. White\의 스왑 옵션은 여전히 적용되지만 Black이 돌을 하나만 배치한 후에 발생합니다.



코미파이: 게임이 시작되기 전에, 첫 번째 플레이어는 전체 숫자를 코미 값으로 선택하고, 두 번째 플레이어는 편을 선택합니다. 처음 4개의 스톤은 약한 파이와 같은 방식으로 배치되지만, 블랙\의 첫 번째 배치 이후에는 스왑 옵션이 없습니다. 화이트는 경기 내내 배치 대신 코미의 포인트를 사용할 수 있는 옵션을 갖게 된다.


이러한 방법은 강력한 파이와 달리 효과적이기 위해서는 다소 큰 보드가 필요하다: 약한 파이의 경우 최소 베이스 6, 코미 파이의 경우 최소 베이스 7.

—디자이너의 설명

Lifeline is a territorial strategy game for two players (Black and White) that is played on the cells of an initially empty hexhex board. The recommended board sizes are between 3 and 12 cells per side.

The game was invented by Michael Amundsen and Luis Bolaños Mures. Although inspired by Go, it bears a significant resemblance to Kanare Kato\'s Meridians.



Definitions

A group is an entire set of connected stones of the same color. A single stone, not connected to others of its color, is also a group.

A group is dead if there is no path of connected empty cells between that group and any other group of its color. The path does not need to be a straight line.



Play

Black plays first, then turns alternate. On your turn, perform the following actions in the stated order:


Place a stone of your color on an empty cell. If it is your first turn of the game, perform this action twice.
Remove all dead enemy groups.
Remove all dead friendly groups.


The board positions at the start and at the end of your turn must be different. In other words, if the only stone you remove is the one you just placed, your placement is illegal.

The last player to make a placement wins. Note that, after your first turn, you will always have a placement available unless you have no groups on the board.

To make the game fair, White will have the option, on their first turn only, to swap sides with Black instead of making a regular move.



Variants

The standard game is made fair by the combination of the double first move and White\'s swap option, as described above. This balancing method is called strong pie. Some alternatives are:


Weak pie: Instead of placing twice on their first turn, players place one stone on every turn, and dead groups are not removed until there are at least four stones on the board. White\'s swap option still applies, but takes place after Black has placed only one stone.



Komi pie: Before the game starts, the first player chooses a whole number as the komi value, and then the second player chooses sides. The first four stones are placed in the same manner as with weak pie, but there is no swap option after Black\'s fist placement. Throughout the game proper, White will have the option to spend a point of komi instead of making a placement.


Unlike strong pie, these methods require somewhat large boards to be effective: at least base 6 for weak pie, and at least base 7 for komi pie.

—description from the designers

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