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  • 인원

    2-2 명

    BGG추천: - 명
  • 게임시간

    30-60 분

  • 연령

    14+

    BGG추천: 8+
  • 게임 난이도

    2.00 / 5

게임 소개

BORD는 바이킹 군대 사이의 지역 통제와 주사위 전투의 2인 게임이다. BORD는 또한 배의 측면을 뜻하는 바이킹 단어로, 나무판자를 뜻하는 말이다. BORD는 배우기는 쉽지만 숙달하기는 어렵다. 그것은 전쟁 게임 경험을 플레이하는 데 1시간도 걸리지 않는 짧지만 전략적인 게임으로 확산시킨다.

BORD는 4개의 육각 보드에서 실행된다. 이러한 육각 보드는 반육각(shore)과 전육각(high ground 또는 low ground)의 격자를 가지며, 하나 이상의 섬(다른 게임을 위한 다른 설정)을 설정하는 데 사용된다. 그런 다음 8개의 목표(풀밭, 습지, 삼림 지대, 요새)가 섬에 배치됩니다. 각각의 물체는 밝거나 어둡거나 두 가지 측면이 있습니다. 한 선수는 가볍고, 다른 선수는 어둡다. 측면(밝거나 어둡거나)이 위로 향할 때 목표를 제어합니다. 목표를 제어하려면 턴 끝에 가장 많은 군대가 인접해 있어야 하며, 측면(밝거나 어둡거나)이 위로 향하도록 뒤집어야 합니다. 제어하는 각 목표에 대해 각 시즌(여름 및 겨울)이 끝날 때 승리 점수를 획득합니다. 두 번째 시즌(겨울)이 끝나면 승리 포인트가 가장 많은 선수가 승자가 된다.

각 군대에는 목적(풀밭, 습지, 삼림 지대 또는 요새)이 표시되어 있습니다. 군대가 해당 목표에 인접한 경우 해당 군대에 표시된 보너스(다이시, 액션 포인트 또는 승리 포인트)를 받습니다. 주사위는 전투에서 사용된다. 액션 포인트는 착륙, 이동 및 전투에 사용됩니다. 승리 포인트는 경기에서 이기는 데 사용된다. 승리 포인트를 얻기 위해 군대를 정착(폐기)하도록 선택할 수 있습니다(이것은 바이킹이 농부가 되는 것을 의미합니다). 순서가 시작될 때 새로운 군대를 얻지만, 6개 미만의 군대가 있는 경우에만 가능합니다. 군대를 정착시키면 군대의 수가 1개 감소합니다. 따라서 6개의 군대가 있고 군대를 해결하면 다음 순서에 새로운 군대를 얻을 수 있지만 그 동안에는 목표물을 무방비 상태로 둘 수 있다는 위험이 있습니다.

전투는 주사위를 굴려서 승리한다. 만약 그 군대들이 고지에 있거나 그들의 요새와 인접해 있다면 당신은 추가 주사위를 굴릴 것이다. 공격자가 가장 높은 롤을 얻으면, 수비수는 바다로 도망치고, 다음 시즌까지 다시 착륙할 수 없지만, 여전히 그 선수의 6개 군대 중 1개로 계산된다. 공격자가 가장 높은 롤을 얻지 못하면 아무 일도 일어나지 않는다. 따라서 공격의 위험은 순서를 낭비할 수 있기 때문입니다. 경기에서 이기기 위해서는 전혀 싸울 필요가 없을 수도 있지만, 적절한 시기에 적절한 전투에서 이기는 것이 승패의 차이일 수도 있다.

—디자이너로부터의 설명

BORD is a two-player game of area control and dice battles between viking armies. BORD is also a viking word that meant "the side of a ship" (as in "starboard") or "a plank of wood" (literally a board as in "board games"). BORD is easy to learn but hard to master. It distils the wargame experience into a short and yet strategic game that takes less than an hour to play.

BORD is played on 4 hex boards. These hex boards have a grid of half-hexes (shores) and whole-hexes (high ground or low ground), and they are used to set up one or more islands (different setups for different games). The 8 objectives (grassland, marsh, woodland, and stronghold) are then placed on those islands. Each objective has two sides: light or dark. One player is light, and the other is dark. You control an objective when your side (light or dark) is face up. To take control of an objective, you must have the most armies adjacent to it at the end of a turn, and then you flip it so that your side (light or dark) is face up. You score victory points at the end of each season (summer and winter) for each objective that you control. At the end of the second season (winter), the player who has the most victory points is the winner.

Each of your armies has an objective shown on it (grassland, marsh, woodland, or stronghold). If your army is adjacent to that objective, you get the bonus shown on that army (dice, action points, or victory points). Dice are used in battle. Action points are used to land, move, and battle. Victory points are used to win the game. You can choose to settle (discard) an army, to earn a victory point (this represents a viking becoming a farmer). You get a new army at the beginning of your turn, but only if you have less than 6 armies. Settling an army decreases your number of armies by 1. So, if you have 6 armies, and you settle an army, then you will get a new army on your next turn, but the risk is that you might leave an objective unguarded in the meantime.

Battles are won by rolling dice (one die for each army on, or adjacent to, the battleground). You roll additional dice if those armies are on high ground or adjacent to their stronghold. If the attacker gets the highest roll, the defender flees to sea, and cannot land again until the next season, but still counts as 1 of that player\'s 6 armies. If the attacker does not get the highest roll, nothing happens. So, the risk of attacking is that you might waste your turn. To win the game, you might not need to battle at all, but winning the right battle at the right time might be the difference between winning and losing.

—description from the designer

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