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BGG랭킹
BGG전체 : 0
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인원
2-2 명
BGG추천: - 명 -
게임시간
30-60 분
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연령
7+
BGG추천: 0+ -
게임 난이도
0.00 / 5
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디자이너
Saïd Galdseid
-
아티스트
-
인원
게임 소개
소개:가르다르(옛 노르드어: 가 ð아르(Gar ðar)는 흑과 백의 두 선수가 겨루는 무승부 게임이다. 처음에는 빈 육각형 판의 교차점(지점)에서 연주된다. 권장 보드 크기는 한 면당 9점이지만, 더 긴 게임을 위해 11사이즈 보드 또는 더 짧은 게임을 위해 7사이즈 보드에서 플레이할 수 있다. 각 플레이어는 자신만의 색상의 스톤을 충분히 공급받을 수 있습니다.
정의:– 집단은 같은 색깔의 돌들이 서로 연결된 집합이다. 돌 하나도 집단이다.
– 울타리는 경계를 위한 가장자리의 빈 점을 포함하지 않고 어떤 색의 돌로 경계를 이루는 빈 점 또는 적석의 집합이다. 울타리를 묶는 돌의 대부분이 자신의 색깔이라면 울타리를 통제할 수 있습니다.
– 공유 외함은 동일한 수의 아군 돌과 적 돌로 경계를 이루는 외함이다.
– 고리는 고리의 폐회로를 끊지 않고는 더 이상의 돌을 제거할 수 없도록 울타리 주위에 같은 색깔의 돌로 이루어진 집합이다.
– 군의 둘레 고리는 군의 경계에 위치한 고리이다. 둘레 루프는 하나 이상의 인클로저들을 포함할 수 있다.
– 잉여석은 제거되었을 때 어떤 그룹의 둘레 고리도 끊어지지 않는 돌입니다.
– 한 군의 값은 그 둘레 고리를 이루는 돌의 개수로, 잉여 돌은 제외한다.
– 죽은 돌은 적의 울타리에 인접한 돌로, 우호적이거나 공유된 울타리에 인접하지 않는 한. 아군보다 적의 돌이 더 많이 경계를 이루는 돌 세트도 죽었으며, 가장자리의 빈 점은 경계에 포함되지 않는다.
회전:검은색이 먼저 재생되고 그 다음에 번갈아 회전합니다. 차례가 되면 다음 중 하나의 행동을 취하세요:
– 자신의 색깔을 띤 돌을 빈 곳에 놓고, 죽은 적의 돌을 모두 제거하세요.
– 차례를 넘겨라.
회전이 끝나면 보드 위치가 이전 모든 회전이 끝날 때 보드 위치와 달라져야 합니다.
경기 종료:두 선수가 연속해서 차례를 넘기면 경기가 끝난다. 게임의 종료 시에, 대응하는 그룹 내의 적어도 하나의 인클로저에 인접한 둘레 루프 내의 우호적인 스톤들의 수에서 보드 상의 잉여 스톤들의 수를 뺀 수에 기초하여 점수가 매겨진다. 또한 차례를 먼저 넘긴 선수에게는 가산점 절반이 주어진다.
게임을 공정하게 하기 위해 게임이 시작되기 전에 첫 번째 플레이어는 정수를 코미 값으로 선택하고, 두 번째 플레이어는 사이드를 선택한다. 이 균형을 맞추는 방법을 피에코미라고 합니다.
—디자이너의 desc 설명
Introduction:Gardar (from Old Norse: Garðar, meaning "fences, enclosed spaces, castles") is a drawless game for two players: Black and White. It is played at the intersections (points) of an initially empty hexagonal board. The recommended board size is 9 points per side, but it can be played on a 11–sized board for longer games or a 7–sized board for shorter games. Each player has access to a sufficient supply of stones of their own color.
Definitions:– A group is a set of stones of the same color connected to each other. A single stone is also a group.
– An enclosure is a set of empty points or enemy stones bounded by stones of any color without including the empty points on the edge for bounding. You control an enclosure if the majority of the stones that bound it are your color.
– A shared enclosure is an enclosure bounded by an equal number of friendly and enemy stones.
– A loop is a set of stones of the same color around an enclosure, such that no additional stone can be removed without breaking the closed circuit of the loop.
– The perimeter loop of a group is a loop located on the boundary of a group. The perimeter loop may contain one or more enclosures.
– A surplus stone is a stone that, when removed, does not break the perimeter loop of any group.
– The value of a group is the number of stones that form its perimeter loop, excluding surplus stones.
– A dead stone is a stone adjacent to an enemy enclosure, unless it is adjacent to a friendly or shared enclosure. A set of stones that are bounded by more enemy stones than friendly ones are also dead, empty points on the edge are not included for the bounding.
Turns:Black plays first, then turns alternate. On your turn, take one of the following actions:
– Place a stone of your color on an empty point, then remove all dead enemy stones.
– Pass your turn.
At the end of your turn, the board position must be different from the board positions at the end of all your previous turns.
End of the game:The game ends when both players pass their turn consecutively. At the end of the game, points are scored based on the number of friendly stones in the perimeter loops adjacent to at least one enclosure within the corresponding group, minus the number of surplus stones on the board. Additionally, half an extra point is awarded to the player who passed their turn first.
To make the game fair, before the game begins, the first player chooses an integer as the komi value, and then the second player chooses a side. This balancing method is called pie komi.
—description from the designer
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