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BGG랭킹
BGG전체 : 210
STRATEGY : 140
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인원
1-4 명
BGG추천: 1-4 명 -
게임시간
60-180 분
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연령
13+
BGG추천: 12+ -
게임 난이도
3.89 / 5
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디자이너
Uwe Rosenberg
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아티스트
Klemens Franz
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인원
게임 소개
기도하고 일하라에서, 각 플레이어는 중세 시대에 자원과 이익을 얻을 작은 기업들인 땅을 얻고 건물을 짓는 수도원의 수장이다. 건물을 짓고 도서, 도자기, 장식품, 유물 등 명품을 제작해 게임 종료 시 가장 많은 승점을 얻는 것이 목표다.
우베 로젠버그의 다섯 번째 "빅" 게임인 기도하고 일하라는 기본 아이템에서 더 유용한 것으로 업그레이드할 수 있는 양면 리소스 타일과 같은 그의 르아브르와 유사한 게임 플레이 메커니즘을 가지고 있다. 아그리콜라나 르아브르처럼 돌아가며 게임판에 자원을 추가하는 대신, 기도하고 일하라는 번호가 매겨진 론델을 사용하여 각 리소스를 언제든지 얼마나 사용할 수 있는지 보여준다. 각 라운드가 시작될 때 플레이어는 론델을 한 세그먼트씩 돌려서 동시에 모든 자원의 개수를 조절한다.
각 플레이어는 개인 게임판을 가지고 있다. 새로운 건물들이 가끔 게임에 들어오며 플레이어는 자신이 모은 건축 자재로 게임 보드에 건물을 지을 수 있으며, 어떤 곳에 건물을 지을 수 있는지에 대한 약간의 지형적 제한이 있다. 아그리콜라처럼 어떤 공간은 나무나 황야로 시작한다. 아그리콜라: 무어의 농부들처럼 나무나 황야는 플레이어가 땅을 개간할 때까지 개발을 방해하지만 제거되면 자원을 공급한다. 개인 게임판에 수도원 건물을 건설하면 최종 점수에 영향을 미치며, 플레이어는 게임 중에 필요한 경우 추가 지형을 구입할 수 있다.
플레이어들은 또한 그 장소와 관련된 행동을 취하기 위해 건물에 들어갈 수 있는 세 명의 일꾼들을 가지고 있다. 일꾼들은 당신이 세 가지를 모두 배치할 때까지 제자리에 있어야 한다. 당신은 이 일꾼들과 함께 당신의 건물에 들어갈 수 있지만, 다른 플레이어의 빌딩에 들어가서 사용하려면 당신은 그 플레이어가 당신의 일을 대신 하기 위해 그의 일꾼들 중 한 명을 그 빌딩으로 옮길 수 있도록 참가비를 지불해야 한다.
우베 로젠버그의 다섯 번째 "빅" 게임인 기도하고 일하라는 기본 아이템에서 더 유용한 것으로 업그레이드할 수 있는 양면 리소스 타일과 같은 그의 르아브르와 유사한 게임 플레이 메커니즘을 가지고 있다. 아그리콜라나 르아브르처럼 돌아가며 게임판에 자원을 추가하는 대신, 기도하고 일하라는 번호가 매겨진 론델을 사용하여 각 리소스를 언제든지 얼마나 사용할 수 있는지 보여준다. 각 라운드가 시작될 때 플레이어는 론델을 한 세그먼트씩 돌려서 동시에 모든 자원의 개수를 조절한다.
각 플레이어는 개인 게임판을 가지고 있다. 새로운 건물들이 가끔 게임에 들어오며 플레이어는 자신이 모은 건축 자재로 게임 보드에 건물을 지을 수 있으며, 어떤 곳에 건물을 지을 수 있는지에 대한 약간의 지형적 제한이 있다. 아그리콜라처럼 어떤 공간은 나무나 황야로 시작한다. 아그리콜라: 무어의 농부들처럼 나무나 황야는 플레이어가 땅을 개간할 때까지 개발을 방해하지만 제거되면 자원을 공급한다. 개인 게임판에 수도원 건물을 건설하면 최종 점수에 영향을 미치며, 플레이어는 게임 중에 필요한 경우 추가 지형을 구입할 수 있다.
플레이어들은 또한 그 장소와 관련된 행동을 취하기 위해 건물에 들어갈 수 있는 세 명의 일꾼들을 가지고 있다. 일꾼들은 당신이 세 가지를 모두 배치할 때까지 제자리에 있어야 한다. 당신은 이 일꾼들과 함께 당신의 건물에 들어갈 수 있지만, 다른 플레이어의 빌딩에 들어가서 사용하려면 당신은 그 플레이어가 당신의 일을 대신 하기 위해 그의 일꾼들 중 한 명을 그 빌딩으로 옮길 수 있도록 참가비를 지불해야 한다.
In Ora et Labora (Latin for 'Pray and work'), each player is head of a monastery in the Medieval era who acquires land and constructs buildings – little enterprises that will gain resources and profit. The goal is to build a working infrastructure and manufacture prestigious items – such as books, ceramics, ornaments, and relics – to gain the most victory points at the end of the game.
Ora et Labora, Uwe Rosenberg's fifth "big" game, has game play mechanisms similar to his Le Havre, such as two-sided resource tiles that can be upgraded from a basic item to something more useful. Instead of adding resources to the board turn by turn as in Agricola and Le Havre, Ora et Labora uses a numbered rondel to show how many of each resource is available at any time. At the beginning of each round, players turn the rondel by one segment, adjusting the counts of all resources at the same time.
Each player has a personal game board. New buildings enter the game from time to time, and players can construct them on their game boards with the building materials they gather, with some terrain restrictions on what can be built where. Some spaces start with trees or moors on them, as in Agricola: Farmers of the Moor, so they hinder development until a player clears the land, but they provide resources when they are removed. Clever building on your personal game board will impact your final score, and players can buy additional terrain during the game, if needed.
Players also have three workers who can enter buildings to take the action associated with that location. Workers must stay in place until you've placed all three. You can enter your own buildings with these workers, but to enter and use another player's buildings, you must pay that player an entry fee so that he'll move one of his workers into that building to do the work for you.
Ora et Labora features two variants: France and Ireland.
Ora et Labora, Uwe Rosenberg's fifth "big" game, has game play mechanisms similar to his Le Havre, such as two-sided resource tiles that can be upgraded from a basic item to something more useful. Instead of adding resources to the board turn by turn as in Agricola and Le Havre, Ora et Labora uses a numbered rondel to show how many of each resource is available at any time. At the beginning of each round, players turn the rondel by one segment, adjusting the counts of all resources at the same time.
Each player has a personal game board. New buildings enter the game from time to time, and players can construct them on their game boards with the building materials they gather, with some terrain restrictions on what can be built where. Some spaces start with trees or moors on them, as in Agricola: Farmers of the Moor, so they hinder development until a player clears the land, but they provide resources when they are removed. Clever building on your personal game board will impact your final score, and players can buy additional terrain during the game, if needed.
Players also have three workers who can enter buildings to take the action associated with that location. Workers must stay in place until you've placed all three. You can enter your own buildings with these workers, but to enter and use another player's buildings, you must pay that player an entry fee so that he'll move one of his workers into that building to do the work for you.
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