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BGG랭킹
BGG전체 : 0
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인원
2-6 명
BGG추천: - 명 -
게임시간
5-30 분
-
연령
5+
BGG추천: 0+ -
게임 난이도
0.00 / 5
-
디자이너
Alek Erickson
-
아티스트
Alek Erickson
-
인원
게임 소개
비데(Bide)는 2-6명의 플레이어가 처음에 비어있는 육각형이나 정사각형 보드에서 플레이할 수 있는 추상적 조합 전략 게임이다(헥스 베이스 5가 권장된다. 비데는 2020년 5월 알렉 에릭슨이 설계했다.
플레이어는 나중에 추가 턴을 얻기 위해 턴을 건너뛸 수 있습니다.
플레이어들은 돌아가면서 자신의 색깔의 돌을 육각형 셀에 넣습니다. 차례가 시작할 때, 당신에게 새로운 돌이 주어집니다. 재생할 수도 있고 "bide"(기다린다는 뜻)를 재생할 수도 있습니다. 만약 당신이 기다린다면, 돌은 한쪽으로 치워두면 당신의 차례가 바로 끝납니다. 그 돌은 당신의 손에 남아 있습니다. 만약 당신이 적어도 하나의 돌을 손에 들고 새로운 돌을 연주한다면, 당신은 "release" (손에 있는 모든 돌을 연속적으로 연주한다는 의미)를 할 수 있다. 만약 한 선수가 풀리면, 모든 상대는 그 턴을 위한 스톤을 포함하여 다음 턴을 풀어야 한다.
스톤은 충격파를 생성합니다.
돌이 놓여질 때, 그것은 "충격파"를 만든다: 인접한 모든 돌들은 배치에서 바깥쪽으로 한 칸씩 움직인다. 배치된 돌에 인접한 여러 개의 연결된 돌이 충격파의 선에 바로 위치하면 모두 한 칸씩 움직인다. 만약 이 움직임으로 인해 돌멩이가 충격파의 선에서 직접 다른 돌과 부딪히게 되면, 그 돌도 한 칸 밀리게 된다(다른 격자선을 따라 인접하게 되는 것은 계산되지 않는다. 그러나 보드의 가장자리를 지나 돌멩이를 밀 수 없고, 가장자리를 가득 채우고 돌을 놓은 선은 움직이지 않는다.
플레이어는 센터를 소유하면 포인트를 얻게 됩니다.
보드가 가득 차면, 선수들은 그 포지션에 점수를 낸다. 각 돌은 가장 가까운 가장자리로부터의 거리와 같은 점들의 가치가 있다. 그룹은 하나의 색깔로 연결된 인접한 돌로 이루어져 있다. 그룹은 그들의 돌의 합만큼 가치가 있다. 가장 높은 점수를 받은 그룹이 승리합니다. 동점일 경우, 가장 바깥쪽의 고리를 제거하고 다시 점수를 매겨 승자가 나올 때까지 이 과정을 반복한다.
—디자이너의 설명
플레이어는 나중에 추가 턴을 얻기 위해 턴을 건너뛸 수 있습니다.
플레이어들은 돌아가면서 자신의 색깔의 돌을 육각형 셀에 넣습니다. 차례가 시작할 때, 당신에게 새로운 돌이 주어집니다. 재생할 수도 있고 "bide"(기다린다는 뜻)를 재생할 수도 있습니다. 만약 당신이 기다린다면, 돌은 한쪽으로 치워두면 당신의 차례가 바로 끝납니다. 그 돌은 당신의 손에 남아 있습니다. 만약 당신이 적어도 하나의 돌을 손에 들고 새로운 돌을 연주한다면, 당신은 "release" (손에 있는 모든 돌을 연속적으로 연주한다는 의미)를 할 수 있다. 만약 한 선수가 풀리면, 모든 상대는 그 턴을 위한 스톤을 포함하여 다음 턴을 풀어야 한다.
스톤은 충격파를 생성합니다.
돌이 놓여질 때, 그것은 "충격파"를 만든다: 인접한 모든 돌들은 배치에서 바깥쪽으로 한 칸씩 움직인다. 배치된 돌에 인접한 여러 개의 연결된 돌이 충격파의 선에 바로 위치하면 모두 한 칸씩 움직인다. 만약 이 움직임으로 인해 돌멩이가 충격파의 선에서 직접 다른 돌과 부딪히게 되면, 그 돌도 한 칸 밀리게 된다(다른 격자선을 따라 인접하게 되는 것은 계산되지 않는다. 그러나 보드의 가장자리를 지나 돌멩이를 밀 수 없고, 가장자리를 가득 채우고 돌을 놓은 선은 움직이지 않는다.
플레이어는 센터를 소유하면 포인트를 얻게 됩니다.
보드가 가득 차면, 선수들은 그 포지션에 점수를 낸다. 각 돌은 가장 가까운 가장자리로부터의 거리와 같은 점들의 가치가 있다. 그룹은 하나의 색깔로 연결된 인접한 돌로 이루어져 있다. 그룹은 그들의 돌의 합만큼 가치가 있다. 가장 높은 점수를 받은 그룹이 승리합니다. 동점일 경우, 가장 바깥쪽의 고리를 제거하고 다시 점수를 매겨 승자가 나올 때까지 이 과정을 반복한다.
—디자이너의 설명
Bide is a combinatorial, abstract strategy game for 2-6 players played on a hexagonal or square board which is initially empty (hex-hex base 5 is recommended). Bide was designed by Alek Erickson in May 2020.
Players can skip turns to get extra turns later:
Players take turns placing stones of their color in the hexagonal cells. At the beginning of your turn, you are given a new stone. You can either play it, or "bide" (meaning wait). If you bide, set the stone aside and your turn ends immediately. The stone remains in your hand. If you play the new stone while having at least one stone still in hand, you may "release" (meaning play every stone in your hand in succession). If a player releases, all opponents must immediately release next turn, including their stone for that turn.
Stones create shock waves:
When a stone is placed, it creates a "shock wave": all adjacent stones move one space in the direction radially outward from the placement. If there are multiple connected stones adjacent to the placed stone, positioned directly in the line of the shock wave, they all move one space. If this movement causes a stone to bump into another stone directly in the line of the shock wave, that stone also gets pushed one space (becoming adjacent along a different grid line does not count). However, stones cannot be pushed past the edges of the board, and lines that are full between the edges and placed stone do not move.
Players get points for owning the center:
When the board is full, players score the position. Each stone is worth points equal to its distance from the nearest edge (starting at zero). Groups consist of connected, adjacent stones of a single color. Groups are worth the sum of their stones. The player with the highest scoring group wins. If tied, remove the outer-most ring of pieces and re-score, repeating this process until there is a winner.
—description from the designer
Players can skip turns to get extra turns later:
Players take turns placing stones of their color in the hexagonal cells. At the beginning of your turn, you are given a new stone. You can either play it, or "bide" (meaning wait). If you bide, set the stone aside and your turn ends immediately. The stone remains in your hand. If you play the new stone while having at least one stone still in hand, you may "release" (meaning play every stone in your hand in succession). If a player releases, all opponents must immediately release next turn, including their stone for that turn.
Stones create shock waves:
When a stone is placed, it creates a "shock wave": all adjacent stones move one space in the direction radially outward from the placement. If there are multiple connected stones adjacent to the placed stone, positioned directly in the line of the shock wave, they all move one space. If this movement causes a stone to bump into another stone directly in the line of the shock wave, that stone also gets pushed one space (becoming adjacent along a different grid line does not count). However, stones cannot be pushed past the edges of the board, and lines that are full between the edges and placed stone do not move.
Players get points for owning the center:
When the board is full, players score the position. Each stone is worth points equal to its distance from the nearest edge (starting at zero). Groups consist of connected, adjacent stones of a single color. Groups are worth the sum of their stones. The player with the highest scoring group wins. If tied, remove the outer-most ring of pieces and re-score, repeating this process until there is a winner.
—description from the designer
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