-
BGG랭킹
BGG전체 : 0
-
-
인원
2-2 명
BGG추천: - 명 -
게임시간
4-400 분
-
연령
10+
BGG추천: 0+ -
게임 난이도
3.00 / 5
-
디자이너
Rick Hewson
-
아티스트
-
인원
게임 소개
3D XYZ 체스는 각각 4x4 칸의 4x4 칸의 4차원 큐브로 이루어진다. 따라서 이 게임은 일반 체스 보드와 같은 64개의 공백, 즉 큐브를 포함한다. 게다가, 각 플레이어는 비록 약간의 변화된 힘을 가지고 있지만, 일반 체스 군대와 동일한 16개의 군대를 통제한다. 보드는 각 플레이어를 향해 (옆면이 아닌) 수직 모서리로 배치되며, 피스는 처음에 반대쪽 수직 모서리에 배치된다.
룩은 옆면을 통해 연결된 큐브를 통해 일직선으로 움직인다. 비숍은 가장자리를 통해 연결된 큐브를 통해 일직선으로 움직인다. 퀸은 룩과 비숍의 힘을 결합합니다. 효과적으로, 이 말들은 수직 평면으로도 이동할 수 있다는 단서와 함께 그들의 규칙적인 체스 동작을 유지한다. 나이트는 일반 체스&mdash의 어떤 것과도 일치하지 않는 완전히 새로운 동작을 가지고 있다. 킹의 움직임은 제한적이며 킹은 평면 내에서나 수직으로 대각선이 아닌 직교로 한 칸만 움직일 수 있다. 폰스는 반대쪽 코너를 향해 한 칸(처음에는 두 칸)을 이동하며 수직으로 이동할 수 없습니다. 폰은 다른 말들처럼 체스 폰스와 달리 움직일 때 캡쳐한다.
나이트는 보드의 4분의 1인 16칸까지만 갈 수 있기 때문에 나이트의 삼각형의 움직임은 흥미롭다. 한 면의 기사단은 판의 절반만 덮고 있다. 결점이라고 볼 수도 있지만 양측의 기사단 4명의 오프닝 배치로 보기엔 보기 좋은 대칭을 이루지 못하고 있다. 두 세트의 나이트는 서로의 정사각형을 가리지 않기 때문에 반대쪽의 나이트는 절대 서로를 잡을 수 없으며, 양쪽의 나이트가 함께 보드의 모든 공간을 커버한다. 나는 이 기사단의 특별한 움직임이 흥미로운 전략적 의미를 가지고 있다고 확신한다.
룩은 옆면을 통해 연결된 큐브를 통해 일직선으로 움직인다. 비숍은 가장자리를 통해 연결된 큐브를 통해 일직선으로 움직인다. 퀸은 룩과 비숍의 힘을 결합합니다. 효과적으로, 이 말들은 수직 평면으로도 이동할 수 있다는 단서와 함께 그들의 규칙적인 체스 동작을 유지한다. 나이트는 일반 체스&mdash의 어떤 것과도 일치하지 않는 완전히 새로운 동작을 가지고 있다. 킹의 움직임은 제한적이며 킹은 평면 내에서나 수직으로 대각선이 아닌 직교로 한 칸만 움직일 수 있다. 폰스는 반대쪽 코너를 향해 한 칸(처음에는 두 칸)을 이동하며 수직으로 이동할 수 없습니다. 폰은 다른 말들처럼 체스 폰스와 달리 움직일 때 캡쳐한다.
나이트는 보드의 4분의 1인 16칸까지만 갈 수 있기 때문에 나이트의 삼각형의 움직임은 흥미롭다. 한 면의 기사단은 판의 절반만 덮고 있다. 결점이라고 볼 수도 있지만 양측의 기사단 4명의 오프닝 배치로 보기엔 보기 좋은 대칭을 이루지 못하고 있다. 두 세트의 나이트는 서로의 정사각형을 가리지 않기 때문에 반대쪽의 나이트는 절대 서로를 잡을 수 없으며, 양쪽의 나이트가 함께 보드의 모든 공간을 커버한다. 나는 이 기사단의 특별한 움직임이 흥미로운 전략적 의미를 가지고 있다고 확신한다.
3D XYZ Chess is played on four levels, with 4x4 spaces each, effectively a 4x4x4 array of cubes. The game thus contains 64 spaces, or cubes, the same number as a regular Chess board. Moreover, each player controls a 16-piece army that is identical to the regular Chess army, albeit with some altered powers. The board is placed with vertical corners (rather than sides) facing each player, and the pieces are positioned initially in these opposite vertical corners.
The Rook moves in a straight line through cubes that are connected via their sides; the Bishop moves in a straight line through cubes that are connected via their edges; the Queen combines the powers of Rook and Bishop. Effectively, these pieces retain their regular Chess moves, with the proviso that they can travel also in vertical planes. The Knight has a different and entirely new move that does not correspond to anything in regular Chess—the Knight moves one cube triagonally, in other words between cubes that are connected at their corners. The King's move is constrained, and the King can move only one square orthogonally, not diagonally, both within his plane and vertically. The Pawns step one space (or two spaces initially) towards the opposite corner, and cannot move vertically. Pawns capture as they move, like the other pieces, and unlike Chess Pawns.
The triagonal move of the Knights is interesting, because a Knight can only reach 16 spaces, one quarter of the board. The Knights of one side together cover only half the board. One could regard this as a flaw, but I do not think it is—there is a pleasing symmetry due to the opening placement of the four Knights of both sides. The two sets of Knights do not cover each other's squares, so opposite-side Knights can never capture each other, and together the Knights of both sides cover all spaces on the board. I am sure this special move of the Knight has interesting strategic implications.
The Rook moves in a straight line through cubes that are connected via their sides; the Bishop moves in a straight line through cubes that are connected via their edges; the Queen combines the powers of Rook and Bishop. Effectively, these pieces retain their regular Chess moves, with the proviso that they can travel also in vertical planes. The Knight has a different and entirely new move that does not correspond to anything in regular Chess—the Knight moves one cube triagonally, in other words between cubes that are connected at their corners. The King's move is constrained, and the King can move only one square orthogonally, not diagonally, both within his plane and vertically. The Pawns step one space (or two spaces initially) towards the opposite corner, and cannot move vertically. Pawns capture as they move, like the other pieces, and unlike Chess Pawns.
The triagonal move of the Knights is interesting, because a Knight can only reach 16 spaces, one quarter of the board. The Knights of one side together cover only half the board. One could regard this as a flaw, but I do not think it is—there is a pleasing symmetry due to the opening placement of the four Knights of both sides. The two sets of Knights do not cover each other's squares, so opposite-side Knights can never capture each other, and together the Knights of both sides cover all spaces on the board. I am sure this special move of the Knight has interesting strategic implications.
베스트게시물
-
[콘텐츠]
[만화] 일단사는만화 2 - Lv.10
-
Lv.11
당근씨
-
7
-
202
-
2024-11-18
-
Lv.11
-
[자유]
엄마가 정신차리지 않으면 보드게임 페스타에서 일어나는 일
-
Lv.10
뽀뽀뚜뚜
-
7
-
715
-
2024-11-18
-
Lv.10
-
[자유]
기업 이미지가 중립이 아닌 한쪽으로 치우친 이미지로 가고 있어서 안타깝습니다
-
Lv.7
플리페
-
8
-
499
-
2024-11-14
-
Lv.7
-
[자유]
왜 충성 보드게이머를 폐륜아으로 몰고 가신 거죠?
-
Lv.11
vallentine
-
8
-
433
-
2024-11-14
-
Lv.11
-
[자유]
뒤늦게 사건을 접했습니다. 그리고 코보게에게 크게 실망하였습니다.
-
Lv.3
두이니
-
9
-
402
-
2024-11-16
-
Lv.3
-
[자유]
묻고 싶습니다. 특정 단어가 게임 디자이너의 의견인가요?
-
Lv.18
닥터M
-
19
-
625
-
2024-11-13
-
Lv.18
-
[자유]
코보게 명예 훼손으로 신고해도 되나요?
-
redhoney
-
9
-
637
-
2024-11-12
-
-
[자유]
코보게의 입장문에 대해
-
Lv.23
leonart
-
12
-
746
-
2024-11-13
-
Lv.23
-
[자유]
코보게 응원합니다. 모든 혐오와 편견에 반대합니다.
-
Lv.14
지금이최적기
-
11
-
947
-
2024-11-12
-
Lv.14
-
[자유]
게이머스 게이머들이 전부 매도당하는 것 같아 기분이 나빠 한마디 올립니다.
-
Lv.11
꿀떡이
-
8
-
1031
-
2024-11-13
-
Lv.11