-
BGG랭킹
BGG전체 : 1398
PARTYGAMES : 141
FAMILYGAMES : 503 -
-
인원
3-10 명
BGG추천: 5-10 명 -
게임시간
30-30 분
-
연령
8+
BGG추천: 8+ -
게임 난이도
1.32 / 5
-
디자이너
Fréderic Moyersoen
-
아티스트
Andrea Boekhoff, Fréderic Moyersoen
-
인원
게임 소개
<사보타지>에서 플레이어들은 금을 찾는 광부가 되어 열심히 굴을 팝니다. 하지만 채굴은 순조롭지 않습니다. 어딘가에서 날아온 도끼 하나가 램프를 산산조각내기도 하고, 수레가 느닷없이 부서져 있기도 합니다. 방해꾼의 공작입니다! 하지만 우리 중에 누가 방해꾼인지는 알 수가 없습니다! 과연 광부들은 금을 찾을 수 있을까요? 아니면 방해꾼의 공작에 끝내 무너지고 말까요? 역할을 바꿔가며 3라운드를 진행한 후, 가장 많은 금을 획득한 플레이어가 승리합니다.
라운드를 시작할 때, 플레이어들은 자기 정체(광부, 방해꾼)가 적힌 카드를 받습니다. 이 역할은 이번 라운드가 끝날 때까지 비밀에 부쳐집니다.
게임 시작 시에는 출발 카드와 목적지 카드 3장만 탁자 위에 놓여있습니다. 출발 카드와 목적지 카드 사이에는 카드 7장이 들어갈 자리가 있습니다. 목적지 카드와 다른 목적지 카드 사이에는 1장씩 카드가 들어갈 자리가 있습니다. 목적지 카드는 모두 아래쪽을 향하도록 놓입니다. 목적지 카드 3장 중에 딱 한 장에만 금덩이가 그려져 있지만, 어느 카드에 금덩이가 그려져 있는지는 아무도 모릅니다.
플레이어들은 각자 자기 손에 카드를 가진 채로 게임을 진행합니다.
자기 차례에 플레이어는 셋 중 하나를 해야 합니다 1) 광산에 굴 카드 놓기, 2) 행동 카드 사용하기, 3) 차례 넘기기
굴 카드는 출발지부터 목적지까지 이어지는 길을 만드는 데 사용합니다. 굴 카드는 항상 이미 놓인 굴 카드와 이어지도록 놓아야 하며, 카드를 옆으로 꺾어서 놓을 수 없습니다. 광부들의 목적은 출발지부터 금덩이가 그려진 목적지까지, 중간에 막히는 곳이 없는 길을 만들어 내는 것입니다. 반대로 방해꾼들은 이를 막기 위해 노력해야 합니다. 하지만 방해꾼은 자신의 정체가 들키지 않도록 은밀히 행동할 필요가 있습니다. 광부들에게 제지당하지 않으려면 너무 드러내놓고 방해를 해서는 안 됩니다.
행동 카드는 자신을 포함해 누군가의 앞에 놓으면서 사용합니다. 행동 카드를 사용하면 다른 플레이어를 방해하거나 도울 수 있고, 동굴 미로에 있는 길을 없앨 수도 있으며, 목적지 카드에 대한 정보를 확보할 수도 있습니다.
어떤 플레이어가 굴 카드를 사용해서 출발지부터 금덩이가 그려진 목적지까지 길을 이었다면, 라운드가 끝납니다. 광부들이 승리하여 그 보상으로 금 카드를 받습니다. 카드가 다 떨어질 때까지 금덩이에 도달하지 못할 경우, 방해꾼의 승리로 라운드가 끝나며 방해꾼들만 금 카드를 받습니다.
금 카드를 분배하고 나면 다음 라운드가 시작됩니다. 3라운드를 진행하면 게임이 끝나며, 가장 많은 금을 가진 플레이어가 승리합니다.
라운드를 시작할 때, 플레이어들은 자기 정체(광부, 방해꾼)가 적힌 카드를 받습니다. 이 역할은 이번 라운드가 끝날 때까지 비밀에 부쳐집니다.
게임 시작 시에는 출발 카드와 목적지 카드 3장만 탁자 위에 놓여있습니다. 출발 카드와 목적지 카드 사이에는 카드 7장이 들어갈 자리가 있습니다. 목적지 카드와 다른 목적지 카드 사이에는 1장씩 카드가 들어갈 자리가 있습니다. 목적지 카드는 모두 아래쪽을 향하도록 놓입니다. 목적지 카드 3장 중에 딱 한 장에만 금덩이가 그려져 있지만, 어느 카드에 금덩이가 그려져 있는지는 아무도 모릅니다.
플레이어들은 각자 자기 손에 카드를 가진 채로 게임을 진행합니다.
자기 차례에 플레이어는 셋 중 하나를 해야 합니다 1) 광산에 굴 카드 놓기, 2) 행동 카드 사용하기, 3) 차례 넘기기
굴 카드는 출발지부터 목적지까지 이어지는 길을 만드는 데 사용합니다. 굴 카드는 항상 이미 놓인 굴 카드와 이어지도록 놓아야 하며, 카드를 옆으로 꺾어서 놓을 수 없습니다. 광부들의 목적은 출발지부터 금덩이가 그려진 목적지까지, 중간에 막히는 곳이 없는 길을 만들어 내는 것입니다. 반대로 방해꾼들은 이를 막기 위해 노력해야 합니다. 하지만 방해꾼은 자신의 정체가 들키지 않도록 은밀히 행동할 필요가 있습니다. 광부들에게 제지당하지 않으려면 너무 드러내놓고 방해를 해서는 안 됩니다.
행동 카드는 자신을 포함해 누군가의 앞에 놓으면서 사용합니다. 행동 카드를 사용하면 다른 플레이어를 방해하거나 도울 수 있고, 동굴 미로에 있는 길을 없앨 수도 있으며, 목적지 카드에 대한 정보를 확보할 수도 있습니다.
어떤 플레이어가 굴 카드를 사용해서 출발지부터 금덩이가 그려진 목적지까지 길을 이었다면, 라운드가 끝납니다. 광부들이 승리하여 그 보상으로 금 카드를 받습니다. 카드가 다 떨어질 때까지 금덩이에 도달하지 못할 경우, 방해꾼의 승리로 라운드가 끝나며 방해꾼들만 금 카드를 받습니다.
금 카드를 분배하고 나면 다음 라운드가 시작됩니다. 3라운드를 진행하면 게임이 끝나며, 가장 많은 금을 가진 플레이어가 승리합니다.
Players take on the role of dwarves. As miners, they are in a mine, hunting for gold. Suddenly, a pick axe swings down and shatters the mine lamp. The saboteur has struck. But which of the players are saboteurs? Will you find the gold, or will the fiendish actions of the saboteurs lead them to it first? After three rounds, the player with the most gold is the winner.
With the help of Dwarf Cards, the players are assigned their role: either miner or saboteur. The roles are kept secret- they are only revealed at the end of the round.
The Start Card and the three Goal Cards are placed onto the table, each seven cards away from the start and one card between each Goal Card. The Goal Cards are placed face-down. The gold is on one of the Goal Cards, but nobody knows which.
Players have cards in hand. On a player's turn, he must do one of three things: place a Path Card into the mine, play an Action Card in front of a player, or pass.
The Path Cards form paths leading to the Goal Cards. Path Cards must be played next to a already-played Path Card. All paths on the Path Card must match those on the already-played cards, and Path Cards may not be played sideways.
The miners are trying to build an uninterrupted path from the Start Card to a Goal Card, while the saboteurs are trying to prevent this. They shouldn't try and be too obvious about it, however, lest they be immediately discovered.
Action Cards can be placed in front of any player, including oneself. Action Cards let the players help or hinder one another, as well as obtain information about the Goal Cards.
Once a player places a Path Card that reaches the gold, the round is over. The miners have won and receive cards with gold pieces as their reward.
The round is also over if the gold could not be reached. In that case, the saboteurs have won and receive the gold pieces.
Once the Gold Cards have been distributed, the next round begins. The game is over at the end of the third round, with the player with the most gold pieces being the winner.
With the help of Dwarf Cards, the players are assigned their role: either miner or saboteur. The roles are kept secret- they are only revealed at the end of the round.
The Start Card and the three Goal Cards are placed onto the table, each seven cards away from the start and one card between each Goal Card. The Goal Cards are placed face-down. The gold is on one of the Goal Cards, but nobody knows which.
Players have cards in hand. On a player's turn, he must do one of three things: place a Path Card into the mine, play an Action Card in front of a player, or pass.
The Path Cards form paths leading to the Goal Cards. Path Cards must be played next to a already-played Path Card. All paths on the Path Card must match those on the already-played cards, and Path Cards may not be played sideways.
The miners are trying to build an uninterrupted path from the Start Card to a Goal Card, while the saboteurs are trying to prevent this. They shouldn't try and be too obvious about it, however, lest they be immediately discovered.
Action Cards can be placed in front of any player, including oneself. Action Cards let the players help or hinder one another, as well as obtain information about the Goal Cards.
Once a player places a Path Card that reaches the gold, the round is over. The miners have won and receive cards with gold pieces as their reward.
The round is also over if the gold could not be reached. In that case, the saboteurs have won and receive the gold pieces.
Once the Gold Cards have been distributed, the next round begins. The game is over at the end of the third round, with the player with the most gold pieces being the winner.
베스트게시물
-
[자유]
엄마가 정신차리지 않으면 보드게임 페스타에서 일어나는 일
-
Lv.10
뽀뽀뚜뚜
-
7
-
557
-
2024-11-18
-
Lv.10
-
[자유]
기업 이미지가 중립이 아닌 한쪽으로 치우친 이미지로 가고 있어서 안타깝습니다
-
Lv.7
플리페
-
8
-
447
-
2024-11-14
-
Lv.7
-
[자유]
왜 충성 보드게이머를 폐륜아으로 몰고 가신 거죠?
-
Lv.11
vallentine
-
8
-
383
-
2024-11-14
-
Lv.11
-
[자유]
뒤늦게 사건을 접했습니다. 그리고 코보게에게 크게 실망하였습니다.
-
Lv.3
두이니
-
9
-
351
-
2024-11-16
-
Lv.3
-
[자유]
묻고 싶습니다. 특정 단어가 게임 디자이너의 의견인가요?
-
Lv.18
닥터M
-
19
-
606
-
2024-11-13
-
Lv.18